איתם, רביבי או להב. מי יהיה יו"ר מועצת יש"ע הבא?

חברי הנהלת מועצת יש"ע צפויים לדון היום (ב') ולהצביע על זהות מחליפו של אבי רואה. על איתם המליצה ועדת האיתור למרות התנגדויות לא מעטות מבית. רביבי בטוח שעל הנהגת ההתיישבות לשנות כיוון, ואילו להב ינסה להיות מראשי המועצה הבודדים שאינו חובש כיפה

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/10/17 15:03 י בחשון התשעח

איתם, רביבי או להב. מי יהיה יו"ר מועצת יש"ע הבא?
ראשי מועצת יש"ע. תמונת ארכיון, צילום: פלאש 90. אביר סולטן

מי יהיה מנהיג ההתיישבות הבא? היום (ב') צפויה הנהלת מועצת יש"ע להצביע על אחד משלושת המועמדים לתפקיד כשמעל ומתחת לפני השטח הרוחות הסוערות ולא מעט ידיים בוחשות במינוי מחליפו של אבי רואה.

לפני כחודשיים הודיע אבי רואה כי הוא מעוניין לסיים את תפקידו כיו"ר מועצת יש"ע כדי להתרכז בתפקידו כראש המועצה האזורית בנימין. שלושת המועמדים להחליפו הם יו"ר המפד"ל תא"ל במיל' אפי איתם, ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי וראש המעצה המקומית קרני שומרון יגאל להב.

רביבי ולהב צפויים לשטוח היום (ב') אחה"צ בפני ראשי הרשויות את משנתם ותפיסת עולמם ומי שייצג את איתם בישיבה תהיה וועדת האיתור המורכבת מאבי רואה, שי אלון וחננאל דורני. לאחר הדיון יתכנסו חברי ההנהלה, המורכבת מראשי הרשויות ואישי ציבור הקשורים להתיישבות, להצבעה שתקבע מי ינהיג את יהודה ושומרון בשנים הקרובות.

יו"ר מועצת יש"ע הבא? אפי איתם

יו"ר מועצת יש"ע הבא? אפי איתםצילום: פלאש 90. יוסי זליגר

בשבוע שעבר פורסם כי ועדת האיתור המליצה על איתם לתפקיד, זאת למרות שהדבר עורר לא מעט התנגדויות מצד חלק מראשי הרשויות. ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחיאני, אף אמר ל'כיפה' כי למרות שהוא מעריך את איתם באופן אישי, "בכל מה שקשור להתנהלות וההתרחשויות מתחת לפני השטח, אני חושב שנכון להשהות את המינוי ולומר לאפי איתם שזה לא ילך".

טענתו של אלחיאני ושל גורמים אחרים שסירבו להיחשף הייתה שיש לבחור באחד מראשי המועצות המכהנים ולא במינוי חיצוני. בנוסף לכך נמתחה ביקורת חריפה על יו"ר אמנה ואחד מבכירי ההתיישבות זאב (זמביש) חבר, על כך שהוא זה שהציע את המינוי ואף דחף לו למרות שהוא צפוי להפוך לבן משפחתו של איתם לאחר שילדיהם יינשאו. לטענת מתנגדי המינוי למרות שהוא פרש מוועדת האיתור שבה הוא חבר הדבר נעשה רק לאחר שדאג להעלות את מועמדותו של מחותנו לעתיד על סדר יומה של הועדה.

עודד רביבי

עודד רביביצילום: באדיבות המצלם

בעוד איתם שמהווה במובן מסויים את הדור הוותיק והמסורתי של הציבור הדתי הלאומי שנלחם על עצם קיום ההתיישבות, רביבי המשמש גם כראש דסק החוץ של מועצת יש"ע משתייך לזרם הצעיר יותר שאמון על תחזוק הישגי הדור הקודם. הדבר מקבל ביטוי גם בתפיסת תפקיד מועצת יש"ע כפי שהוא רואה אותו.

במאמר שכתב ל'כיפה', עם פרישתו של רואה בקיץ האחרון, כתב רביבי כי הוא "סבור שהמועצה צריכה לחשב את דרכה. ישנם כיום לא מעט גופי מחאה איכותיים שמביאים את הקולות מהשטח, מנהלים מאבקים ציבוריים אפקטיביים ודואגים לנראות הציבורית של תושבי יו"ש. זה מאפשר למועצת יש"ע להתרכז במשימתה המונציפלית".

להב משמאל לצדם של נשיא המדינה ואבי רואה

להב משמאל לצדם של נשיא המדינה ואבי רואהצילום: פלאש 90. מארק ניימן

כמוהו סובר גם המועמד השלישי יגאל להב שבדברים שאמר ל'הארץ' הוא ציין כי בעיניו "יש"ע היא דבר מוגמר". לכן לדעתו, "צריך לחשוב עליה במונחים של תל אביב, רמת השרון. צריך להפסיק לתרץ את הסיבה שאנחנו פה. הדעה שלי, אם אני נבחר, היא לראות איך מפתחים את היישוב. צריך לחפש מכנה משותף של תשתיות, של בנייה. כל יום שעובר פה בלי שאנחנו מפתחים הוא מבוזבז. אני ממש לא הולך לצד האידיאולוגי. זה בזבוז זמן. לא צריך לתרץ למה אנחנו פה".

בניגוד לאיתם ורביבי, להב אינו חובש כיפה אך הוא מגדיר את עצמו כאדם מסורתי ו"שומר שבת" כפי שאמר ל'הארץ'. ראש מועצה מכהן שהתראיין לאתר טען כי בין המועמדים "ההבדלים קטנים". לדבריו "להב הוא קצת יותר ימני, רביבי טיפה יותר מרכז. מצד שני, להב עדיין מדבר על 'גוש דן מזרח', הוא מדבר בשפה פחות דתית. אנחנו מדברים פה על אנשים של איכות חיים".