עבר בקריאה ראשונה: סיוע לעגונות מחו"ל

הצעת החוק, שנהגתה בשיתוף פעולה רחב, תובא להכנה לקראת אישורה הסופי, לאחר שנתגלעה מחלוקת סביב אי החלתה על זוגות שנישאו בנישואין אזרחיים. ח"כ לביא: "צעד דרמטי. למצוקת העגינות אין גבולות גאוגרפיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/03/18 09:38 יט באדר התשעח

עבר בקריאה ראשונה: סיוע לעגונות מחו"ל
סרבנית גט בהפגנה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

הצעת החוק שתאפשר למדינה לסייע לעגונות מעבר לים, גם אם אין להן אזרחות או תושבות, אושרה אמש (שני) בקריאה ראשונה בכנסת.

המצב כיום אינו מאפשר למדינה להתערב בבעיות נשים שבעליהן מסרבים לתת להן גט. מי שהעלתה את הבעיה הייתה וועידת רבני אירופה עוד בכנסת הקודמת ולאחרונה הפכה הצעת החוק הפרטית לממשלתית.

מי שהובילו את היוזמה עוד בקדנציה הקודמת הם חברי הכנסת עליזה לביא מיש עתיד ואברהם מיכאלי מש"ס. היוזמה הנוכחית הוכנה בשיתוף השר לשירותי דת דוד אזולאי, בתי הדין הרבני, משרדי החוץ והמשפטים.

עליזה לביא

עליזה לביאצילום: יחצ

יש לציין כי האופוזיציה הצביעה נגד ההצעה מאחר והיא אינה מתייחסת לזוגות ישראלים שנישאו בנישואים אזרחיים. ח"כ לביא מסרה כי תעבוד בשיתוף עם המשרד לשירותי דת ובתי הדין לתיקון הסעיף לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

"מדובר בצעד דרמטי ובו מדינת ישראל תיתן לראשונה מענה לנשים עגונות בכל העם היהודי", אמרה ח"כ לביא שהוסיפה כי "למצוקת העגינות אין גבולות גאוגרפיים, וסובלות ממנה אלפי נשים בעולם היהודי כולו. כמדינת העם היהודי, יש לנו חובה מוסרית לתת מענה לזעקתן של הנשים הללו, בכל מקום בעולם".

לביא ביקשה לברך "את השר אזולאי, משרד המשפטים, משרד החוץ ומערכת בתי הדין על שיתוף הפעולה, שבכוחו לסייע לנשים רבות ויחזק דמותה ואחריותה המוסרית של מדינת ישראל כלפי בנות ובני עמנו. נפעל לתיקון הסעיף הבעייתי בהמשך תהליך החקיקה".

שר הדתות נושא דברים בכנס

שר הדתות אזולאיצילום: ישראל גנוט

השר אזולאי שיבח ובירך את בתי הדין הרבני ואת הרב יצחק יוסף וציין כי "מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי וככזו עליה לספק סעד לכל יהודי באשר הוא בכל מקום בעולם. חשוב לזכור כי אין שום מדינה בעולם שיש בה סמכויות שיפוט לבית דין רבני להתיר אישה מעגינותה מלבד מדינת ישראל. מדינת ישראל תפרוס כנפיה על כלל יהודי העולם ותסייע לנשים יהודיות הנמצאות במצבי עגינות באשר הן שם".

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, אמר כי "מהלך זה, לפני חג הפסח חג החירות, הינו צעד משמעותי והכרחי לנשים רבות בעולם וייתן מענה למצוקותיהן ועגינותן. התיקון המקודם עתה יאפשר עם השלמת החקיקה לנשים וגברים אלו לסיים מערכת נישואין כושלת, להתיר את עגינותן ולפתוח דף חדש בחייהן".