כל הדברים שישדרגו לכם את המנגל!

נעמי גוטקינד גולן מציגה בפניכם את תפריט ה-70: לחמניות עצמאות, פלאפל ממולא בטחינה, המבורגר בתוך טבעות בצל, ואיך אפשר בלי מנגל.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 17/04/18 10:05 ב באייר התשעח

כל הדברים שישדרגו לכם את המנגל!
צילום: shutterstock

למרות שיש שלא מתייאשים מלערוך סעודת חג בנופך יהודי עם חלות ויין סביב שולחן בבית, רוב עם ישראל, מה לעשות, מעדיף ביום העצמאות פיקניקים ומנגלים על כל פיסת דשא ופאת שדה. המהדרים אוחזין בזה וגם בזה, כלומר מנגל בחצר או על המרפסת, פלוס שולחן ערוך בסלון. לא משנה לאיזה פלג אתם שייכים, תכננתי עבורכם תפריט עם חידושים ועם טיפים חשובים, ונתחיל עם "הלחמניות המדברות" של מאפיית ברמן. מדובר בלחמניות שחרוטים עליהן מסרים רלוונטיים כמו "כחול לבן", "עצמאות" ו"כאן ביתי". הן עשויות מקמח חיטה מלא, בתקן משרד הבריאות "אפשרי בריא", ונמכרות שש באריזה ב-14 שקלים.

לחמניות מדברות

לחמניות מדברותצילום: גלי איתן

את החידוש השני אפשר לרכוש ברשת קפה גרג: כדורי פלאפל ממולאים בטחינה. איך לא חשבו על זה קודם. הרי חומוס, טחינה ופלאפל הם השלישייה הכי ישראלית שיש. כדורי הפלאפל החדשניים יוגשו שם מיום שלישי ה-17.4 ועד סוף יום חמישי, 19.4, הוא יום העצמאות.

פלאפל ממולא

פלאפל ממולאצילום: אסף לוי

ואם תרצו לנסות בבית פלאפל ממולא בטחינה, אני ממליצה לעשות זאת עם השחקנית החדשה בתחום, "טחינה הררית", המיוצרת בשיטה המסורתית של אבני ריחיים. זו טחינה בהירה, ולכן נחשבת לאיכותית יותר מאשר הטחינה הכהה המיוצרת מגרגירי שומשום שעברו טחינת מכונה ומקבלים צבע כהה יותר בגלל התחממות. גם השחקן השלישי בקלאסיקה הישראלית של פלאפל, חומוס, טחינה עבר שינוי: שטראוס השיקה באחרונה במותג אחלה, חומוס שבתוכו טחינה גולמית בשלוש רמות- 20%, 30% או 40%. הסדרה נקראת "החומוסיה של אבי".

טחינה הררית

טחינה הרריתצילום: יפית בשבקין

להתחמק מסטייקים על האש ביום העצמאות אי אפשר כמובן, אז נתחיל לשנן את הטיפים שתרמו לי המומחים של חברת בלדי:

את הבשר צריך להפשיר במקרר יום לפני הצלייה, ושעה לפני הצלייה להוציא אותו מהמקרר. הסיבה: בשר קר או קפוא מתכווץ ומתקשה כשהוא מונח על הגריל.

את משטח הצלייה משמנים מעט כדי שהבשר לא ידבק אליו ויתפרק כאשר מנסים להפוך אותו לצד השני.

אם צולים על גריל פחמים צריך להמתין עד שהפחמים נעטפים באפר לבן. אין לצלות בשר על אש גלויה או בחום גבוה כי אז הוא נחרך.

בסיום הצלייה חשוב להמתין דקה- שתיים למרות שכולם רעבים, כי זה משפר את הטעם והמרקם.

כשמדובר בשיפודי פרגיות ולא בסטייק בקר, ממשיכים להסביר לי בבלאדי, רצוי לעטוף אותם בפלחי לימון קצוצים, עלי כוסברה, קוביות בצל סגול, פרוסות אננס (אפשר מקופסת שימורים), מלח, פלפל שחור גרוס, נענע, כמון, פפריקה, שמן זית - ולשמור את השיפודים בקירור כ-3 שעות לפני הצלייה.

בלאדי משווקת עכשיו לקראת יום העצמאות שיפודי פרגיות, המבורגרים, נקניקיות צ'וריסוס ומרגז, קבב רומני, קבב ביתי, קבב טלה וצנוברים, קבב על מקל קינמון וקבב הדגל של החברה שלצד בשר בקר, בצל טרי וצנוברים מתובל בתערובת תבלינים מיוחדת. המחירים נעים בין כ-22 לכ-28 שקלים למארזים של 500-600 גרם.

בלדי

בלדיצילום: זרמון

ונניח שגיליתם שאתם נטולי מנגל (יש משפחה כזו בארץ?) – וצריך להצטייד דחוף באביזר החיוני הזה לחגיגות העצמאות למען המשפחה והחבר'ה, מה צריך לדעת לפני שקונים? אנשי חברת "כרמל דיירקט" הציגו בפני שני פטנטים בגרילרים שלהם העובדים על גז: רשתות צלייה שהעיצוב שלהן מונע טפטוף שומן מהבשר על המבערים, ומבערים המפיקים חום בטכנולוגיית האינפרא אדום.

הם מציעים לבדוק שרשת הצלייה בגריל הגז עשויה מיציקת ברזל עם ציפוי פורצלן, או מנירוסטה איכותית. שהלהבות כחולות ולא צהובות- כתומות (דבר המלמד שחלק מגז הבישול לא נשרף או שהוא מעורב בחמצן). רצוי לצפות את מגש האיסוף בתחתית הגריל בנייר כסף ולצקת עליו מעט מים, או לכסות אותו בחול, הם מוסיפים, אחרת תיווצר עליו שלולית שומן עם ריח לא נעים. אגב, לגרילרים איכותיים חייבות להיות לפחות 5 שנות אחריות.

אם ההעדפה שלכם היא מנגל חשמלי ולא גז, יש לחברת זק"ש מוצר חדש עם מתקן גבוה על גלגלים, מכסה, וטרמוסטט.

מנגל

מנגלצילום: זקש

בחרתם בצליית גחלים? ברשת הום סנטר יש גריל פחמים עם מפוח חשמלי ללא עשן וללא ריח, הודות לדסקית של פחם טבעי משבבי קליפת עץ קוקוס דחוס ועמילן תירס. הדסקית שוקלת 300 גרם וברשת אומרים שהיא שוות ערך ל-2 ק"ג פחם רגיל שבדרך כלל פולט עשן רעיל.

ואיך משלבים "על האש" עם קינוח מתוק? צולים כמובן מרשמלו. על אריזות חגיגיות של מרשמלו שהוציאה בימים אלה חברת כרמית במהדורה מוגבלת (5.90 שקלים ל-150 גרם), רואים את דגל המדינה, ואילו מותג הסוכריות ודברי המתיקה יוגטה, השייך לליימן שליסל, משיק מהדורה מוגבלת של מרשמלו צבעו בכחול ולבן (6 שקלים ל-180 גרם).

כרמית

כרמיתצילום: סטודיו פליי