כולם צריכים עוד זמן וכסף. ויחסי ציבור

על מזקקת וויסקי ענקית בבנייה ירוקה, וויסקי בחביות שרי, ושוק מוצף בזיופים. נתאי מורגנשטרן על מזקקה שיש לה פנים רבות ובקבוקים יקרים

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 11/09/17 12:18 כ באלול התשעז

כולם צריכים עוד זמן וכסף. ויחסי ציבור
וויסקי, צילום: shutterstock

אומרים שיש שני דברים בעולם שאם יש מספיק משניהם אפשר תמיד להצליח: זמן וכסף. 
אפשר להתווכח אם זה נכון או לא, אבל דבר אחד בטוח נחוץ כשמדברים על עולם הוויסקי העולמי: יחסי הציבור שלו. יחסי הציבור הם לא רק למוצר עצמו, אלא גם למותגים שבתוך עולם הוויסקי. את הכסף סופרים במדרגות, כך נהוג להגיד, ואם נרצה לתרגם את זה לעולם הוויסקי: העיקר היא כמות המכירות וכמה שמצליחים לגרום לאנשים לשלם על המוצר, לעומת עלות היצור שלו. 

למה ההקדמה הזו? כל מי שמכיר את עולם השיווק אפילו קצת, מבין שיש המון גורמים שמביאים אותנו לקנות או לא לקנות מוצר מסוים. לכן, בסופו של דבר, או יותר נכון כבר מתחילתו, המוכר לא מוכר רק מוצר אלא את כל החוויה.

מזקקת מקאלן היא ללא ספק דוגמה מצוינת. מדובר במזקקה מאוד ידועה ומוערכת, שעם השנים נוצר לה שם של מזקקת וויסקי מופלאה. יצא לי כמה וכמה פעמים לראות שממש קוראים לה 'הרולס רויס של עולם הוויסקי'. האם מגיע לה השם הזה? תלוי את מי שואלים, או אם נרצה לדייק יותר, מה שותים ממנה.

המזקקה החדשה - הדמיה

המזקקה החדשה - הדמיה צילום: יח"צ

מקאלן היא מזקקה שהוקמה בשנת 1824 באזור הספייסייד שסקולטנד. כיום המזקקה בבניה של מזקקת ענק נוספת לקיימת, ובסמוך לה מרכז מבקרים חדיש וגדול. בסיום הבניה מקאלן תהיה המזקקה הגדולה ביותר בסקוטלנד עם קיבולת זיקוק של 16 מיליון ליטר בשנה. המבנה החדש, אגב, יהיה מבנה מבנייה ירוקה. 
אחד המאפיינים של מקאלן הוא העובדה שיש לה דודי זיקוק קטנים יחסית כך שהנוזל יגע כמה שפחות בדוד הנחושת והדבר כמובן משפיע על הטעם שלו כבר בניו מייק. 
בנוסף, מקאלן הייתה ידועה בחביות השרי שלה. הסדרות של השרי אוק הן שהקנו לה, בין היתר,  את שמה בעולם הוויסקי. אבל, עקב מחסור בחביות שרי הם הוסיפו חביות ברבן. הדבר גרם לשינוי משמעותי בקו הייצור והתוצאות לא הגיעו לרמה של הסדרות הקודמות מהשרי. 
ונקודה אחרונה, מי שעוקב אחרי עולם אספנות הוויסקי בוודאי יודע שמקאלן היא מהמובילות במחירים של בקבוקים, גם בהשוואה למזקקות שנסגרו וכבר לא קיימות, וגם מובילה בזיופים. לא שהיא מזייפת חלילה, אבל יש בשוק הכי הרבה זיופים שלה. אז האם כל ביטוי של המזקקה ראוי להיות תחת 'הרולס רוייס של עולם הוויסקי'? מאוד תלוי מה שותים.

מקאלן פיין אוק 12

מקאלן פיין אוק 12 צילום: יח"צ

 
מקאלן פיין אוק 12 שנים macallan fine oak 12
וויסקי שיושן בחביות עץ אלון אמריקאיות ואירופאיות שהיו בהם שרי וברבן לפני.
 
אזור ייצור: ספייסייד סקוטלנד

חוזק אלכוהול: 40%

ריח: טופי, וניל, קצת אפרסק ועץ אלון

טעם: וניל קצת צימוקים, קליפות תפוז ועץ אלון

סיומת: לא ארוכה, הוניל מורגש חזק בסוף

סיכום: כנראה שזה הדילול הגדול שהבקבוק הזה קיבל אבל התחושה המימית שמקבלים ישר שהוא נכנס לפה ממש מבאסת. הוא יכול להיות הרבה יותר טוב. בין אם אתם מעריצים או לא אשאיר לכם את ההחלטה. אני מעדיף את סדרת השרי.

יבוא לארץ: אקרמן

מחיר:240-380 ₪

 

לטורים הקודמים
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן