יינות משובחים לחג הפורים!

בליל הסדר קצבו לנו את כמות השתייה ל-4 כוסות. אך בפורים הגבולות פחות ברורים ובדיוק בשביל זה הבאנו לכם הצעות ליינות משובחים וטובים להינות מהם עם המשפחה והחברים.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 27/02/18 10:49 יב באדר התשעח

יינות משובחים לחג הפורים!
יין, צילום: שאטרסטוק

שניים מחגי ישראל המתקשרים ישירות לשתיית יינות הם כידוע פורים ופסח. אבל בפסח, כלומר בליל הסדר, קצבו לנו את כמות השתייה: 4 כוסות. בפורים, הגבולות פחות ברורים, כמה כוסות זה "לבסומי"? מה בדיוק נקרא "עד דלא ידע"? תלוי בקיבולת האישית ובאישיות הפרטית. מה שברור יותר זה שכל יקבי ישראל מזרימים החל מערב פורים ועד לערב פסח את מיטב היינות החדשים שלהם, כאלה שהמתינו במרתפים ובחביות העץ והנירוסטה לתקופה הזו של השנה. אגב, יש הסבורים שניתן לקיים את מצוות השתייה בפורים גם ביין פטישים של קידוש, אבל רוב הציבור הישראלי למד בשנים האחרונות לשתות "יין אמיתי" עם העדפה לקברנה סוביניון וגם יודע שעבור יינות איכותיים צריך לשלם והרבה.

יקבי ברקן השיקו באחרונה את סדרת Assemblage: איתן, ריחן וצפית (שמות מקסימים), מבציר 2014. מדובר ביינות אדומים מענבים מסוגים שונים (בלנדים ובעברית- מעורבים, תערובת של ענבי קברנה סוביניון, מרלו, שיראז ופטי ורדו),  כאשר ריחן עשוי מגפני אזור הגליל העליון, צפית משפלת יהודה ואיתן מהרי ירושלים. הייננים אומרים שבציר 2014 היה מאתגר לחקלאים כי כמויות המשקעים היו נמוכות מהממוצע (מה עוד חדש? אנחנו הרי בבצורת הנמשכת כבר חמש שנים), אבל בתקופת ההבשלה של יולי ואוגוסט היו טמפרטורות נוחות מאוד, ולכן ענבי היין הבשילו הדרגתית והגפנים הניבו פרי מצוין.

 

יינות ברקן

יינות ברקןצילום: יח"צ ברקן

 

 מומחי יין אומרים על שלישיית היינות הזו שהיא מדיפה ארומה של שזיפים שחורים ודובדבנים עם נגיעות עשבי תיבול ים תיכוניים, ושמץ וניל וקינמון, עוד ביטויים מעולמם: "גוף בינוני", ו"טאנינים קטיפתיים העוטפים את החך ומובילים לסיומת מאוזנת וארוכה". מבחינתי, בלי יומרות של מומחיות, חשוב אחוז האלכוהול (13.5%), והמחיר המומלץ לצרכם: כ-69 שקלים.

יקבי ברקן משיקים עכשיו גם מארז מהודר עם שני יינות כשרים לפסח מסדרת ספיישל רזרב: קברנה סוביניון בציר 2014 ושיראז בציר 2013, יחד עם קפסולות קפה אספרסו ו-2 כוסות אספרסו, ב-150 שקלים. רעיון למתנה למארחים שלנו בליל הסדר תשע"ח. ואם אתם יכולים להרשות לעצמכם, אז יין הדגל של יקבי ברקן הוא קברנה סוביניון מסדרת "סופרייר", גם הוא כשר לפסח, הנמכר במארז עץ ועולה 225 שקלים.

סדרת היינות של יקב סגל מבציר 2014 נקראת "רכסים", וביקב אומרים שהשם מרמז על מקום הגידול של הענבים, פסדרת הר קודרים במרום הגליל בגובה 715 מטרים מעל הים. היין האדום ארגמן דובב מהסדרה הזו, הוא בעל צבע בורדו עמוק, ומי שמבין, מתאר אותו בעל "גוף קל-בינוני", ומזהה בו טעמי שזיף אדום, פירות יער ושוקולד מריר. הוא בעל 13 אחוזי אלכוהול ומחירו המומלץ 79 שקלים.

 

יקב סגל

יקב סגלצילום: יח"צ יקב סגל

 

על יקב "מדבר" שמעתם? החברה הסקוטית מבית ישרקו, משווקת את יינותיו הכשרים לפסח בחנויות יין מתמחות, והם מתאימים לא פחות לפורים, עם המלצה מיוחדת על "מדבר שנין בלאן" ו"מדבר פינו נואר". הראשון הוא יין לבן (מתאים למנות דגים), עם ארומה שמזכירה אגסים ו"גוף עגול ונעים". מחירו 90 שקלים. השני הוא בעל צבע של אבן אודם, כשמתרכזים בשתייתו אפשר להריח דובדבנים ופטל, מתאים יותר למנות בשרים ועולה גם כן 90 שקלים.

יקב מדבר ממוקם, כמרומז בשמו, בעיר ערד שבנגב, עם כרם ברמת הנגב, 800 מטרים מעל פני הים. המגדלים מסבירים שהיובש באזור הנגב, לצד הבדלי הטמפרטורה החדים בין היום והלילה מיטיבים עם הגפנים ועם הענבים ובאים לידי ביטוי היטב בטעם המיוחד של היין שלהם.

 

יקב מדבר

יקב מדברצילום: אייל קרן

 

לא ניתן לסכם ברשימה קצרה אחת את כל יבול היינות בישראל, שהפכה בעשורים האחרונים למעצמת יין, עם יקבי בוטיק חדשים, ויקבים גדולים ותיקים, ושמות מפורסמים כמו כרמל, תשבי, אלה, רקנטי, פסגות, טפרברג, ועוד הרבה, מדובר בעשרות, ולכן אסיים דווקא עם יקב משפחתי בשם אלכסנדר, השוכן במושב בית יצחק שבלב השרון, והבעלים שלו, יורם שלום, הנציח בו את שם אביו המנוח אלכסנדר שלום. יורם, דור שלישי של ייננים, מסביר שהוא ממשיך מסורת בה התחיל סבו, שהחל לייצר יין לפי מאה ועשרים שנה באיטליה ובתוניסיה, והמשיך בכך אביו. הוא ממליץ במיוחד על שני יינות חדשים של היקב שלו אלכסנדר רזרב – שיראז 2013, ואלכסנדר רזרב – גסטו בלנד 2014. אגב, על בקבוקי אלכסנדר יש תווית שהיא צילום סיכה השייכת לאוסף התכשיטים הטוניסאים של משפחת אלכסנדר.   היינות מופקים מענבים שגדלו בגליל העליון וצבעם שחור-סגול ומכיל נגיעות של פלפל שחור. מחירם המומלץ, 150 שקלים.

יקב אלכסנדר

יקב אלכסנדרצילום: ארז בן