הידעתם? 40% מצריכת הדבש השנתית בישראל נצרכת בתקופת החגים

כמה דבש קנו בישראל השנה? האם הדבש בישראל יקר במיוחד? איך נדע אם הדבש שקנינו מזויף? ולאן נעלמו שליש מדבורי העולם? וגם - פעילויות דבש מתוקות במיוחד בתקופת החגים

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/09/17 12:34 כו באלול התשעז

הידעתם? 40% מצריכת הדבש השנתית בישראל נצרכת בתקופת החגים
דבש, צילום: shutterstock

 לקראת ראש השנה וציון 130 שנות דבוראות בישראל, מוסר זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש, כי השנה יעמוד ייצור הדבש המקומי בהיקף של כ-3,000 טון דבש איכותי ישראלי, המיוצר מכ- 100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ. בחגי תשרי ישווקו בישראל כ-1,600 טון דבש שהם כ-40% מהביקוש השנתי בישראל.

 

מידן מוסיף כי: "צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ-4,000 טון דבש ובחגי תשרי ישווקו בישראל כ-1,600 טון דבש, בשווי כולל של כ-100 מיליון שקלים במונחי מחיר לצרכן. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ-250 גרם דבש בממוצע, מתוך צריכה שנתית של כ-600 גרם לנפש".

 

בשונה מהדעה הרווחת, כי מחירי הדבש בארץ יקרים בהשוואה למחירי הדבש במדינות המערב, מבהירים במועצת הדבש, כי מחירי הדבש לצרכן זולים ברובם או קרובים למחירי חו"ל. המחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 1 ק"ג עומד על כ-30 שקלים כולל מע"מ (כ-25 שקלים ללא מע"מ). 

 

מאחר וקשה מאוד להבחין במראה או בטעם בין דבש מזויף לאיכותי, מועצת הדבש ומשרד הבריאות מפעילים תכנית איכות וולונטרית במסגרתה כ- 70% מהדבש המיוצר בישראל נמצא בפיקוח משלב הייצור ועד השיווק.

במועצת הדבש ממליצים לרכוש דבש שעל האריזה מוטבע סימן תו האיכות- "דבש איכות תוצרת ישראל" או חותמת יצרן, "הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות של מועצת הדבש, כי רכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק צבע ומתיקות מלאכותיים. תו האיכות נותן את הערובה לכך, בזכות תהליך הבקרה והאיכות הקפדניים. מלבד הדבש המיובא על פי הסכמי הסחר, מתקיים יבוא לא חוקי של דבש באיכות ירודה מארצות המזרח ובעיקר מסין שאינו עומד בדרישות התקן וכן קיים, גם זיוף של דבש מקומי, בעיקר לפני ראש השנה ולכן על הצרכנים להיות ערניים בקניית דבש" מציין מידן.

עדו קלחים

עדו קלחיםצילום: אמיר שחר

גם מומחי מכון התקנים הישראלי יסייעו לכם בזיהוי מזויף:

1. דבש תקני הינו מוצר טבעי שאינו אמור להכיל חומרים משמרים או מיצבים למיניהם, לכן חשוב מאוד כי הפרמטרים המרכיבים אותו יעמדו בדרישות התקן כך שהצרכן ירכוש דבש איכותי, מפוקח וטהור.

2. דבש בעל תו תקן נמצא בפיקוח שוטף של מכון התקנים ועובר בדיקות מקיפות במעבדות מכון התקנים המוודאות כי הוא דבש טבעי, ללא תוספות סוכרים ותוספות מלאכותיות אחרות. מומחי המכון מוודאים כי הדבש נאגר על ידי הדבורים מצוף הפרחים ולא נעשו בו שינויים בתהליך העלול לפגוע באיכותו. 

3. תו תקן לדבש הוענק על ידי מכון התקנים הישראלי למכוורת "יד מרדכי-שטראוס". הדבש של חברה זו נמצא בפיקוח מכון התקנים ועובר בדיקות מקיפות במהלך השנה. 

להלן חלק מן הבדיקות שעורך מכון התקנים לאיכות הדבש:

1. תכולת המים בדבש- כמות המים המותרת היא עד 20%. מעבר לכמות זו יכולה להיווצר תסיסה שתכיל חיידקים, מה שיפגום באיכות הדבש.

2. בדיקת סוכרים- הפרמטרים של הסוכרים נבדקים כדי לגלות אם נוספו סוכרים ממקור חיצוני ולא מהדבש עצמו.

3. מרקם הדבש-  בדיקת המרקם צריכה להצביע על כך שהוא אחיד, ללא קצף, לכלוך או עובש.

4. תנאי אחסון - מוודאים כי הדבש אוחסן במקום מוצל והרחק ממקור חום. 

כדי להימנע מלרכוש דבש שאינו תקני על הצרכן לוודא כי על גבי האריזה ישנו סימון של שם האורז, כתובתו, תאריך האריזה מסומן בגלוי (יום, חודש ושנה) ותאריך תפוגה המסומן במילים "עדיף להשתמש לפני...". 

אם מחירו של הדבש נמוך באופן משמעותי, הדבר עלול להעיד על זיוף הדבש או שמירתו בתנאים לא נאותים הפוגעים באיכותו.

בתוך כך, ממשיכים להתמודד בארץ ובעולם עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות. דבורת הדבש בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.

 

בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה. כמו בכל העולם, גם בישראל מקדמת מועצת הדבש את המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים ומעודדת נטיעות צופניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף קק"ל ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים בחלקות חקלאיות.

 

על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

 

לקראת ראש השנה ולציון 130 שנה לדבוראות בישראל ו- 100 שנה לייסוד ארגון מגדלי הדבורים, יתקיים 'פסטיבל הדבש' עם אירועים חגיגיים ברחבי הארץ, ביניהם: 

המכוורת התיירותיות ברחבי הארץ יפתחו את שעריהן לקהל הרחב בין התאריכים 7-23.9, עם פעילויות מרתקות להכרת עולם הדבורה והדבש.

כנס 130 שנה לדבוראות ב'נחלת ראובן' בנס ציונה שיסקור את ענף הדבוראות ביישוב היהודי של ימי העליות הראשונות מאז הקמת המכוורת הראשונה בוואדי אל חנין (נס ציונה) בשלהי המאה ה-19 ועד המכוורת בימינו. יום חמישי, 14.9 09:00. כניסה ללא תשלום. 

בנוסף, יושק ב'גלריה פחות מאלף' בתל אביב, ספר הילדים החדש של אפרים סידון "הי, מה קורה שם למעלה?" עם איוריו של היוצר והמאייר איתמר טל. הגלריה תציג גם תערוכת יצירות אמנות של איתמר טל, על עולם הדבורים לרגל צאת הספר בין התאריכים 14-29.9. הספר בחסות מועצת הדבש ויינתן לרכישה במרכזי המבקרים של המכוורות ברחבי ארץ.