הגיע הזמן שנכיר את החברים על העצים

לכבוד ט"ו בשבט, שרה בר אשר עורכת לנו היכרות עם החברים שגדלים על האילנות: צימוקים, תאנים, תמרים, חרובים ושזיפים.

חדשות כיפה שרה בר אשר 31/01/18 10:30 טו בשבט התשעח

הגיע הזמן שנכיר את החברים על העצים
עץ פרי, צילום: שאטרסטוק

לקראת ט"ו בשבט, בואו נכיר את החברים שגדלים על האילנות:

צימוקים: עונת הבציר של הענבים, היא מחודש יוני ועד חודש נובמבר. לכן כעת האופציה היחידה היא לאכול צימוקים. ייבוש טבעי של הענבים נעשה על גבי רשתות צפופות שפרוסות על האדמה. הייבוש הטבעי נעשה תחת השמש ואורך כשבועיים עד שלושה שבועות. ככל שיש יותר שעות שמש, וככל שמזג האוויר יותר חם, כך התהליך מתקצר. לאחר מכן, שוברים ומפרידים את השדרות, ואז שוטפים וממיינים את הצימוקים. החוק בישראל, מחייב לאדות את הצימוקים באדי גופרית. זהו חומר שמחטא ממזיקים. לכן בצימוקים השחורים, ישנה דו תחמוצת הגופרית ((SO2 בכמות של 1,500 ppb, שזאת הכמות המותרת לפי התקן הישראלי. הצימוקים הצהובים מיובשים בתנורים, וזה לצערנו איננו ייבוש טבעי.

תאנים: למרות שהתאנים שייכות לשבעת המינים, אנחנו אוכלים אותן בעיקר בט"ו בשבט, כשבשאר ימות השנה, אנחנו די שוכחים מהן. וזה קורה, אולי בגלל החשש מחרקים שעלולים להימצא בתאנה. חבל. 100 גרם של תאנים מיובשות, שזה ארבעה תאנים, תורמות לנו 246 קלוריות (המון!!!) אבל גם 162 מ"ג סידן, 68 מ"ג מגנזיום ו 680 מ"ג אשלגן. כל אלה הופכים את התאנים לפצצת בריאות עבור מערכת הלב והשלד. לכן, כדאי לפחות לצרוך את התאנים בגרסת הריבה ללא סוכר וללא ממתיקים מלאכותיים. שווה לנסות!

תמרים: התמר שייך למשפחת הדקליים שאליו משתייך גם הקוקוס. זן התמרים הכי אהוב עלינו הישראלים, הוא המג'הול שהוא הזן הגדול והנימוח. התמרים מתייבשים באופן טבעי על העץ ולכן הם לא מכילים חומרים מתעשיית המזון. כדאי שתבחרו תמר שאין בו שלפוח, שזה: בועיות קטנות שנמצאות מתחת לקליפה החיצונית. כך התמר יהיה הכי עסיסי. סילאן תמרים הוא סירופ מרוכז של תמרים. חשוב לקנות סילאן תמרים שלא מכיל גם סוכרים, מים וחומצת לימון, אלא אך ורק תמרים. בנוסף, בזכות הריכוז הגבוה של גלוקוז ופרוקטוז שבתמר (74 אחוז ביחד), יוצא שהתמר הוא אחלה פצצת אנרגיה. תאכלו שניים כאלה לפני חוג ספורט ותעופו על עצמכם.

חרובים: 100 גרם של תרמילי חרובים מיובשים תורמים 222 קלוריות, 40 גרם סיבים תזונתיים, 827 מ"ג אשלגן ו- 348 מ"ג סידן. אבל, אם בחרתם להשתמש באבקת חרובים, תקבלו את כל הטוב הזה בצורה מרוכזת. כך שכל 100 גרם יעשיר אתכם  

ב 597 מ"ג סידן, שזה פי שש יותר סידן מכמות הסידן שתקבלו ב 100 מ"ל חלב. לעיתים אבקת חרובים משמשת כתחליף לשוקולד או לקקאו. וטוב שכך, במיוחד עבור אנשים שסובלים מכאבי ראש, מיגרנות, חוסר שקט, עצבנות והיפראקטיביות. וזה קורה בגלל שהחרובים לא מכילים חומרים ממריצים ומעוררים, כמו: קפאין ותאוברומין (Theobromine).

שזיפים: מי שסובל מפקקי תנועה במערכת העיכול התחתונה, מכיר את זה: לפני השינה משרים שני שזיפים בכוס מים ובבוקר שותים את המים. רק שאם אלה שזיפים שלא יובשו באופן טבעי, ובגלל זה יש בהם גם חומרים תעשייתיים, יוצא שאתם שותים בכל בוקר מים שהעשרתם אותם בחומרים האלה. חבל! לכן, או שמשתמשים בשזיפים שיובשו באופן טבעי, או שפותרים את הבעיה בדרכים טבעיות אחרות. לבחירתכם.

 

לכל הטורים של שרה

 

שרה בר אשר- נטורופתית. מרצה בנושאי: תזונה, תעשיית המזון ותוספי תזונה.054-5493632   barasher@zahav.net.il