שאל את הרב

חיסול שבעת עמי כנען - למה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/03/07 22:26 ג בניסן התשסז

שאלה

כששואלים למה האכזריות כלפי 7 עמי כנען התשובות מאוד "מהוססות" ומנסות להשוות את זה למוסר של התקופה.

אולם, כתוב בתורה אפילו שהאכזריות היא מידה כנגד מידה. ידוע גם בחפירות שעמי כנען היו מקריבים את בניהם לאלילים שלהם כל פעם שהיו בונים בית לדוגמא. אם היתה מלחמה ביניהם לעם אחר אוי ואבוי על מי שהפסיד - הרבה יותר גרוע מהמוסר בתקופה ההיא שהיה בקרשים ממילא ועוד. למה התשובות לשאלה זאת לא מדברת על כך? "שופך דם האדם באדם דמו יישפך"! גם עמלק היה עם שהתפרנס מהשמדת עמים נודדים במדבר מהתקופה שלפני היציאה ממצרים עד תקופת שאול לפחות. (שמואל לא אמר לאגג תמות בגלל שפגעת בנו לפני 300 שנה, אלא "כאשר שקלה מנשים חרבך..." ==> זוהי מלחמה על בסיס מוסרי ואין מה להשוות לנאצים שהיה בדיוק הפוך. חבל שדברים אלה בכלל לא מופיעים בתשובות לשאלות אלה.

תשובה

שלום לך.
תודה על שאלתך החשובה, ובאמת יש מן האמת בדברים שאמרת ביחס לאכזריות וחוסר מוסריות של עמי כנען, אלא שהדברים כבר מפורשים בתורה, בנביאים ובחז"ל.
התורה מזהירה את העם הנכנס לארץ לא ללמוד ממעשיהם של המקומיים- "כְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תלכו". רש"י על המקום מביא את עדות חז"ל על קלקולם של האומות יושבות הארץ יותר מכל יושבי תבל, והמלחמה בהם ממילא הייתה חיונית לשלומו המוסרי של העולם.
דוגמא קטנה לעניין אפשר לראות בתחילת ספר שופטים כאשר בני ישראל כובשים את ירושלים ומקצצים את בהונות ידיו ורגליו של אדוני בזק המלך. מעשה שעל פניו נראה כאכזריות לא מובנת. אלא שאז הוא פותח את פיו ואומר: "וַיֹּאמֶר אֲדֹנִי בֶזֶק שִׁבְעִים מְלָכִים בְּהֹנוֹת יְדֵיהֶם וְרַגְלֵיהֶם מְקֻצָּצִים הָיוּ מְלַקְּטִים תַּחַת שֻׁלְחָנִי כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי כֵּן שִׁלַּם לִי אֱלֹהִים". מתברר שהאכזריות הלא נסבלת הזו הייתה אצלו נורמה. כל המלכים שכבש תחתיו הושפלו להילחם על חייהם כדי לא לגווע ברעב וללקט פירורים עלובים מתחת שולחנו של הזללן הזה הסובא על שולחנו וזורק להם פירורים ונהנה מהבידור לראות איך הם מכים זה את זה בשביל עוד חתיכת לחם. כמובן שזה משעשע כפליים לראות כמה קשה להם לעשות את ליקוט הפירורים כשבהונותיהם מקוצצות. אתה מבין עם מי היה לנו עסק שם?...

בהקשר לכך יש לזכור שהקב"ה אמר לאברהם בברית בין הבתרים "ודור רביעי ישובו הנה, כי לא שלם עוון האמורי עד הנה" (בראשית טו, טז). כלומר, אחת הסיבות לעיכוב עם ישראל במצרים היא שלפני שבני ישראל יצאו - עדיין לא הוגדשה סאת עוונם של עמי כנען! נלמד מכאן שכאשר בני ישראל כן כבשו את הארץ הוגדשה סאת עוונם של יושביה הכנענים.

יש להעיר שאף על פי כן מלחמה הייתה רק אופציה שנייה. חז"ל מספרים על שלוש האיגרות ששלח יהושוע ליושבי הארץ בהם הציע לפניהם את האפשרות לעזוב את הארץ וללכת למקום אחר ללא מלחמה, להשלים בתנאים מסויימים (ביניהם הפסקת ע"ז ועוד) ואם לא אז להילחם. הם בחרו באפשרות השלישית ולכן נשמדו. אין לשער כמה היה העולם מושחת ומקולקל עד היום אם היינו מותירים אותם במקומם כמו שהם עם כל תועבותיהם (אומנם הנביא מציין שההשמדה שלהם לא הייתה שלמה ובגלל חלקים מסויימים מהם שבכל זאת הותרנו בארץ הם השפיעו לרעה על עם ישראל וגרמו לו לקלקולים מוסריים ולחטא עבודה זרה).
כל טוב
יוני

yony@makshivim.org.il

כתבות נוספות