שאל את הרב

"דבר שאינו מתכוון" - מעבר דרך מחסום עם עינית חשמלית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/11/18 16:32 כט בחשון התשעט

שאלה

לכבוד הרב שלום רב,

לבניין של הורי יש שתי כניסות: כניסה ראשית להולכי רגל, וכניסה דרך מגרש החנייה של המכוניות. במגרש של המכוניות יש שער חשמלי עם "עיינית" (המכשיר שמוודא שהשער לא ייסגר על מכונית). גם כשהשער סגור המחסום לא סוגר את כל הכניסה ויש הרבה מקום לאנשים (וגם לעגלת תאומים) להיכנס באופן רגלי. ואכן אנשים נכנסים רגלית לבניין גם דרך החניה כדבר שבשגרה.

עוד בצעירותי הבחנתי שגם כשהשער סגור, העיינית האלקטרונית שלו ממשיכה לעבוד. כאשר אני עובר ליד המחסום (כשהוא סגור) אני שומע רעש שהעיינית "קלטה" אותי, ולמרות שאני לא מומחה לנושא נראה לי בסבירות גבוהה שהעיינית מבוססת על מנגנון אלקטרוני. אז מגיל צעיר עשיתי לעצמי מנהג בשבת להיכנס לבניין דרך הכניסה הראשית ולא דרך החניה.

השנים עברו ותודה לאל התחתנתי והגיעו גם ילדים. הבעיה היא שבכניסה הראשית לבניין יש כ-5 מדרגות, בעוד שבכניסה דרך החנייה אין מדרגות כלל. לכן, כאשר אני עם ילדים ועגלה הרבה יותר נוח לצאת מהחנייה מאשר מהכניסה הראשית.

עתה אני בדילמה האם המנהג שאימצתי לעצמי בצעירותי (לא לצאת בשבת דרך החניה) הוא נכון. אני תוהה לעצמי האם ניתן להקל בנושא מטעם "דבר שאינו מתכוון" – הרי כשאני עובר את המחסום הוא כבר סגור, המעבר שלי לא משפיע בפועל על המחסום, המחסום כלל אינו מעניין אותי ואינני מתכוון להפעיל את המנגנון שלו. מצד שני אני חושש שזה נופל תחת "פסיק רישיה", כלומר שמאחר ואני יודע בוודאות שהמעבר יפעיל את המנגון האלקטרוני לא ניתן להקל כאן.

אשמח לעצה האם ניתן לצאת דרך החניה, או שמה מוטב לנו להוריד ולהעלות את העגלה ב-5 המדרגות של הכניסה הראשית.

תודה!

יוני

תשובה

שלום וברכה

לא אחדש לך דבר אם אכתוב שתחום החיישנים נתון במחלוקת גדולה בין פוסקי דורנו.

אני קרוב לשיטה הטוענת כך: אם מדובר בחיישנים שכלל אין בהם פעולה יזומה של האדם, והאדם חי את חיי באופן רגיל, והיה ממשיך לעשות כך גם אם פעולת החיישן כלל אינו גלויה לו - הוא מותר. כאלו הם חיישני כיבוי אש כדו׳.

לעומת זאת, אם האדם מודע לכך שהוא זקוק כעת לפעולת החיישן (כמו התקרבות לדלת אוטומטית) הדבר אסור בשבת.

זה לא בגלל דבר שאינו מתכוון, שכן מדובר לרוב בפסיק רישיה. אמנם, זה ״פסיק רישיה דלא איכפת ליה״ שנחלקו הפוסקים לאן הוא שייך, אך נראה שאם זה היה רק פסיק רישיה - הדבר היה אסור.

היסוד ההלכתי הוא עצם החיים הרגילים של אדם, וזה אפילו לא ״דבר״, ואין צורך להפעיל את ״דבר שאינו מתכוון״.

על כן, ההליכה ליד החיישן המגיב אינה אסורה, כי הוא מחוץ לתחום המודעות שלך, אינך עושה משהו שחשוב לך בחיישן, אינך הולך דווקא לשם החיישן וכדו׳.

ומותר לך לעבור דרכו.

כל טוב

כתבות נוספות