שאל את הרב

תשובות הרבנים בנושא בינו לבינה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 05/11/02 10:13 ל בחשון התשסג

שאלה

שלום!

אני נכנסת כל פעם לאתר ומתענינית בשו"ת של האתר וכל פעם מחדש אני שואלת את עצמי:

למה בכל שאלה בנושא בינו לבינה תמיד! הרבנים אומרים"להיפרד" למה???

יש בנות שבעצם מודעות לכך שהקשר בן בנות לבנים אסור אבל בכל אופן יש להם חבר וזה לא בגלל שהם עושות "דווקא" זה בגלל שהם היכרו מישהו ומצאו ענין לשמור איתו על קשר.

אני יכולה לומר שיש לי חברה שיש לה חבר והיא ניסתה להיפרד מאותו בן אבל ללא הצלחה ברגע שלא היתה מדברת איתו אז היתה במצב נפשי קשה וכל הזמן היתה בוכה . אני לא מבינה למה כל הרבנים ישר אומרים"לא לחברות" ולא מנסים לעזור לבנות שקשה להם והן כן מנסות לא לעבור על ההלכה והם לא מצליחות למה לא נותנים איזה אפשרות לקשר אבל עדין כמו קשר במכתבים או משהו אחר...

אשמח מאד אם תענה לי על השאלה בהקדם האפשרי

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך
קראתי את שאלותיך. עד היום אישית לא נשאלתי שאלה כזאת ואינני מכיר את תשובות הרבנים ולא אוכל להתייחס לכיוון המסוים למה שאת מעלה, אולם אני רוצה להתייחס לענין בכללותו.
אחד הסממנים הבולטים המבדילים בין דורנו לבין הדורות הקודמים הוא הפתיחות והקשר שבין בנים לבנות, בין אם זה בחברה החילונית ובין אם זה בחברה הדתית. כי בדורות הקודמים לא היה קשר והקשר נוצר לקראת חתונה ועל פי רוב גם התחתנו מוקדם כך שלא היה זמן לחבר או חברה.
המציאות הפתוחה של ימינו היא די מלחיצה כי אם למשל שואלים אותך מי החבר שלך ושואלים בחור עם מי אתה יוצא, אז זה הופך להיות למובן כזה שלך צריך להיות חבר ולו צריכה להיות חברה. ואם אין לך, אז תחשבי אולי שאת לא בסדר.
אנחנו הרי מודעים לטיב הקשרים שבין בנים לבנות בתנועות הנוער, שפעמים רבות הוא גולש ממה שצריך להיות והוא יותר מזה. יש גם בחורות שבאופן טבעי נלחצות מהקשר הזה וזה לא גורם להם לתענוג גדול.
ואני דווקא רוצה לשאול אותך בכיוון אחר. ידוע שכאשר אדם מתחתן יש לו רחיים על צווארו ברוך ה', אשה, ילדים, עול פרנסת המשפחה. האיש דואג לאשה האשה דואגת לאיש. מה הרעיון הזה להיות חברה של מישהו בגיל ארבע עשרה או חמש עשרה? למה את צריכה את השעבוד הזה? למה הוא צריך את השעבוד הזה? הרי את יודעת שפעמים רבות קורה שיש חבר או חברה בני שש עשרה בערך ואוי ואבוי לו אם הוא יעיז לדבר עם מישהי אחרת וגם לה. וגם החבר וגם החברה מרגישים בבית סוהר, מה אתם צריכים את זה. את לומדת באולפנא הוא לומד בישיבה שכל אחד יעשה מה שצריך לעשות.
אני באמת לא מבין מה הקטע הזה שלכם, אתם הרי הנוער של היום חושבים שכאשר אנחנו ההורים מעירים לכם הערות או דואגים לכם יותר מדי אז אתם אומרים שאנחנו עושים לכם "פאדיחות" (סליחה על הביטויים אבל אני משתמש בשפה שבני הנוער משתמשים) ואתם לא אוהבים לתת דין וחשבון על מה שאתם עושים, אז להתחבר למישהו ולהרגיש מחויבת בלי חתונה?
זה בהיבט הכללי, בלי קשר לדתי או לא דתי. בואי נדבר על האמת התורנית.
כמה אחוזים של חברים וחברות לדעתך שהם חברים כמה שנים לפני החתונה? (בהנחה שהם אכן התחתנו) כמה אחוזים מאלה נזהרים בהלכות צניעות? האם לא קורה שחברות כזאת של כמה שנים גוררת איתה עברות לא קטנות (שלפעמים מגיעות אפילו לאיסורים של יהרג ואל יעבור) אז בשביל מה טובה החברות הזאת? מבחינה חברתית את כבולה מבחינה תורנית את בצרה צרורה תני לזמן לעשות את שלו. זה באופן עקרוני.
באופן מעשי, אם יש לך חברה או שיש לך בעיה אישית ביחס לקשר קיים, אני לא בטוח שרבנים אומרים לך "לחתוך" קשר תוך 24 שעות צריכה להיות הדרגה מסוימת אבל צריכה להיות החלטה נחושה שהחברות הזאת היא לא כל כך בריאה.
אולם אם מדובר על בחור בשעור א' או ב' בישיבה גבוהה שיש לו חברה בכיתה י"א י"ב באולפנא זה משהו אחר, כי בדרך כלל זה הולך לקראת חתונה ועל כל פנים בודאי ובודאי שצריך להזהר בזה מאוד והחכם עיניו בראשו.
ולהבא אם ישאלו אותך חניכות צעירות בנושא של חבר וחברה, אני חושב שאת צריכה להמליץ להן שלא להכנס להרפתקה ללא צורך.
יהי ה' עימך ותצליחי בכל מעשה ידייך ושתזכי לחופה בקרוב ובחיק ירא א-לוקים תינשאי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות