שאל את הרב

תפילת שווא?

חדשות כיפה הרב רונן נויבירט 01/01/09 19:08 ה בטבת התשסט

שאלה

כאשר אדם מתפלל על הזיווג שלו האם מותר לו לומר נוסח כעין "יהי רצון שהזיווג שלי תהיה בעלת מידות טובות,תמצא חן בעיני..." וכו'

יש בכך תפחלת שווא?! הרי הזיווג שלי נקבע 40 יום קודם יצירתי ואם ממילא כבר נגזר מי היא תהיה אז האם שייך להתפלל על זה?אז נכון אם היא שקטה מידי היא לא תהפך להיות פעלתנית , ואם אין לה חן היא לא תעשה בעלת חן ביום אחד.

אז נכון, אחרי שפגשתי אותה והכרנו אנ ייכול להפתלל לקב"ה שהוא יתן לנו סייעתא דשמיא לעבוד בנק' שקשות לנו, או שהוא יעזור לי שאם היא הזיווג שלי היא תמצא חן בעיני, אבל האם שייך להתפלל על זה מלכתחילה, האם אין בכח משום "תפילת שווא"?!

תשובה

אין בכך תפיךת שווא. בת הקול היוצאת 40 יום טרם לידת הולד ע"פ המדרש, אינה גזירה - אלא ייעוד. זהו פוטנציאל גלום , הזקוק לממוש. אמנם כדי לממשו, צריך האדם להיות זכאי במעשיו, שהרי יכול במו ידיו לאבד את מזלו. וכך מסביר היעב"ץ בהגהותיו לרמב"ם :"ואין בכל גזירה מוחלטת ולא ביטול ושינוי רצון, אלא הוא כעין היעודים הטובים והרעים שבתורה : "אם בחוקותי תלכו – ונתתי גשמיכם" שאם יקיימו התורה – יתקיים הייעוד, ואם לא – יקויים הופכו – הרי שהגזירה תלויה בבחירת האדם".
לכן עליך להשתדל להיות ראוי לייעוד, כיוון שכמו בכל הבטחה אלוקית, יש סיכוי לאבדה אם האדם לא מתאמץ לממשה.

ברכה והצלחה,
רונן

כתבות נוספות