שאל את הרב

תעודת כשרות

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 20/03/06 17:16 כ באדר התשסו

שאלה

שלום רב :

ישנם מקומות אכילה שאין להם תעודת כשרות ואני מכיר את הבעלים ואצלהם הכל כשר והוא לא שם תעודה בגלל שחיתות של המשגיחים ( לא נכנס לזה כרגע ) . ושאלתי היא כזאת האים מותר לי לאכל שם ?

ועוד שאלה קטנה ברשותך\ם :

מה לעשות שיש לי ספק לגביי הכשרות במקום מסויים אבל יש לו תעודת כשרות . האים אני יכול לאכול למרות הספק שיש לי ולהניח את הספקות שלי בצד ?

תודה מראש

תשובה

שלום,

אין לאכול במקומות שבהם אין תעודת כשרות רצינית. גם אם אתה מכיר את הבעלים ויודע שכשר אצלו, בכל זאת הדבר מהווה פרצה שיכולה לגרום לכשלונות:
זה עלול לגרום (לך או לאחרים) להקל בחשיבותה של ההשגחה על הכשרות, ובעקבות זה להתרגל לאכול במקומות ללא השגחה, תוך הסתמכות על המלה של בעל הבית שהכל כשר אצלו.
גם אותו מוכר, אם יראה שדתיים מוכנים לאכול אצלו גם בלי תעודה, עלול להחליט שאפשר לוותר על התעודה, ובעקבות כך גם להפסיק להקפיד על שמירת נהלי הכשרות- כי הרי גם ככה אוכלים אצלו, אז למה לטרוח?
ואפילו אם לא יזלזל בכוונה, הרי שייתכנו שאלות ובעיות רבות בעניינו כשרות שבעל החנות כלל אינו מודע אליהן, ואינו יודע שיש שם בעיה, והוא מצהיר בתום לב שכשר אצלו.
כמו כן, אנשים דתיים אחרים שיראו אותך אוכל שם, יכולים להניח בטעות שיש שם תעודת כשרות, ויאכלו שם בלי לבדוק, ובכך ייכשלו.
וכן יכולות להיגרם תקלות אחרות כתוצאה מכך.

בקיצור, חובה להקפיד לאכול רק במקומות עם תעודת כשרות מוסמכת, כדי לא לפרוץ פרצה שיכולה לגרום לנזק רב.

לגבי המקרה השני, בו יש תעודת כשרות אבל אתה מסתפק לגבי הכשרות בו. ובכן, הדבר תלוי ברמת ההשגחה ובסוג הספקות* לצערנו ישנן כיום בעיות רבות בתחום הכשרות וההשגחה, שחיתויות, זיופים וכדו', ולכתחילה רצוי להשתדל לאכול רק במקום מוכר ומושגח היטב.
אם אתה יודע על בעיות אמיתיות שייתכן שהרב נותן התעודה לא מודע להן, כגון חוסר הקפדה על הכללים מצד העובדים, הכנסת מוצרי מזון לא כשרים למקום וכדו'- יש להימנע מלאכול שם, ואין לחשוב שאם יש תעודה אז הכל בסדר.
אולם אם יש לך רק ספקות לא מבוססים, והתעודה ניתנה ע"י השגחה הידועה ברצינותה, אפשר להניח שהמשגיחים עושים עבודתם נאמנה ואפשר לסמוך עליהם. אבל גם במקרה זה עדיף לברר את הדברים ככל הניתן, ואם יש צורך- לברר אצל המשגיחים את הפרטים ולשאול אותם על הספקות הללו.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות