שאל את הרב

תופעות מפחידות בבית כנסת - דחוף ורציני ביותר

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 30/07/11 22:43 כח בתמוז התשעא

שאלה

לסבי ז"ל יש בית כנסת קטן כבר 50 שנה בערך, בקומה השניה של מתחם המגורים. יש שלושה בתי אב שחולקים קיר כזה או אחר משותף עם בית הכנסת: האחד חולק קיר של ממש, סבתי שליט"א חולקת את קיר התיקרה (שזו רצפת בית הכנסת) וכן עוד בן משפחה נוסף שחלק מבית הכנסת משמש כתקרה לביתו.

הסיבה שאני מתארת את כל זה היא כי מאז היותי קטנה שמעתי סיפורים שונים ומשונים שסבבו סביב בית הכנסת. דמויות שנצפו מתפללות שם בלילה (ע"י אישה מבוגרת יחסית שהייתה גרה בדירה שחולקת קיר עם בית הכנסת) דיווחים על רעשים של גרירות רהיטים, כמו ספסלים שדווחו ממש לאחרונה ע"י בן המשפחה שגר מתחת לבית הכנסת- הוא עלה למעלה כדי לבדוק אם מישהו פרץ לשם - וגילה פשוט כלום. רעשים חזקים שהעירו אותו משנתו ממש.

ולאחרונה דיווח על משהו חריג ביותר וחסר תקדים לחלוטין: דיווח ע"י המשפחה שגרה בסמוך ממש לבית הכנסת, וחולקת עמו קיר:

במסגרת החודשיים האחרונים שמעתי שכשלושה אנשים שונים שעלו לבית בן-דודי בקומה השניה - עלו לרגע וירדו ממש דקה או פחות אח"כ - מצאו שני נרות דולקים באותו מיקום ממש! במדרגה השלישית מלמעלה. שתי נרות שלא היה סיכוי שאדם הדליק: לא מפאת השעה המאוחרת, לא מפאת הזמן שלוקח להביא שתי נרות ולהדליק אותם, וגם לא מפאת מעשי קונדס כלשהם. התופעה הזו חזרה על עצמה לא פחות מכחמש פעמים (!) בחודשיים-שלושה האחרונים. כשבפעם האחרונה הופיע נר אחד בלבד.

למיטב הבנתי מי שמצא את הנרות נותר חסר אונים אך לבסוף כיבו אותם.

מה עושים? הם לא פנו לרב עד עכשיו, אבל לי ברור שחייבים לשאול מישהו מה זה אמור להביע. יותר משזה מבעית את הדיירים (בני משפחתי) אני חשה שחייבים להבין מה כל זה אומר. מהו המסר. אולי זה סבא שלי הצדיק שמנסה לומר לנו משהו?

תשובה

שלום,

א. הפסיקה המקובלת היום בעניינים אלו היא שאין שדים בעולם. ואם יש להבין את תיאור השדים בגמרא במובן הפשוט, אזי פעם היו והיום כבר אינם.
ב. על כן יש לייחס את התופעות שתארת למעשה קונדס או לניסיון על ידי מאן דהו להפחיד את דיירי הבית על רקע השאיפה לרכוש את הנכס או משהו דומה לזה.
ג. הסבא שלכם הצדיק, מנוחתו בעדן, ורצונו העיקרי מכם הוא שתלכו בדרכיו בלימוד תורה, בהצנע לכת, במעשה חסד, בכוונה בתפילה ובקיום "תמים תהיה עם ה' א-לוהיך".
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות