שאל את הרב

צום כיפור בהנקה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 07/10/19 17:19 ח בתשרי התשפ

שאלה

שלום וברכה,

האם ניתן לצום בהנקה? מה ההלכה אומרת לגבי זה?

תודה.

תשובה

לשואלת שלום

אישה מניקה חייבת לצום ביום הכיפורים.

במידה וזה הצום הראשון שלך כמניקה, חשוב לדעת שההנקה מקשה על הצום מפני שהיא גורמת לאובדן נוסף של נוזלים. לכן חשוב מאוד שתשתי ביום שלפני הצום כששה ליטרים מים. ועדיף שתתחילי להרבות בשתייה שלושה ימים לפני הצום, תוסיפי לעצמך שעות שינה וכך תעברי את הצום בצורה טובה.

ברוב ככל המקרים - אין סכנת נפשות בהנקה בצום. גם לתינוק לא נשקפת סכנה, מפני שגם כאשר החלב מתמעט זה לא פיקוח נפש והחלב שב למצבו הרגיל כיממה אחרי הצום. מה גם שאפשר לתת לתינוק תוספת דייסה או תחליף, וכך התינוק לא ירגיש את הצום.

במקרי קיצון, כאשר התינוק חלש או חולה, והרופא סבור שהוא נזקק באופן מיוחד לחלב אם, ויש חשש סביר שבעקבות הצום חלבה של האם ייפסק או יתמעט באופן משמעותי, על פי הוראה של רופא ירא שמים יכולה האישה 'לשתות לשיעורים'. אולם זה מקרה נדיר.

ונביא כאן את עצתו של הרב אליעזר מלמד שליט"א, פוסק חשוב בדורנו:

"עצה טובה למיניקות, שידלגו על שתי הנקות לסירוגין, וכך יעברו את הצום בקלות יחסית. כלומר, אשה שמיניקה כל שלוש שעות, תניק בעשר בבוקר, ובשעה אחת תיתן לו תחליף, ושוב תניק בארבע, ושוב תיתן תחליף בשעה שבע. וכך לא תסבול כל כך מהצום וחלבה לא יתמעט. ויש תינוקות שמסרבים לקבל תחליף מאימם, ואזי צריך שמישהו אחר ייתן להם תחליף.

בנוסף, ניתן לשאוב עבור מספר ארוחות בימים שלפני הצום, ועל ידי כך גם יהיה לתינוק שפע חלב בצום, וגם אין חשש שהחלב של האם יתמעט.

(מקורות: מסכת פסחים דף נד עמוד ב | שולחן ערוך אורח חיים סימן תריז, א | באור הלכה סימן תריז, א | פניני הלכה ימים נוראים פרק ח)

שנה טובה ובשורות טובות לכל עם ישראל.

כתבות נוספות