שאל את הרב

פינוי חללים בשבת - שלא יהיה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 27/11/02 19:30 כב בכסלו התשסג

שאלה

לאור המצב האיום, והפיגועיםרציתי לשאול אתהרב מה ההלכה בנושא פינוי גופות בשבת במקרה של פיגוע תופת. האם יש הבדל בין פיגוע ירי לאוטובוס למשל? וכל שאר הדברים הנוגעים לנושא זה. בתודה מראש.{אני עושה עבודה על זה ואשמח אם תפרט}

תשובה

שואל נכבד שלום

לפני כמה חודשים פרסמתי קובץ הנחיות לאנשי זק"א בנושא זה לאחר שקבלתי הסכמה של גדולי ישראל.
עצוב לי שנערי ישראל הגיעו למצב שעושים עבודה על נושא כזה, שלצערנו גם היום בבית שאן היה אקטואלי, וגם קשה לי מאוד לפרט לך את כל פשטי ההלכות בנושא כאוב ועצוב זה.
אנו "ועד רבני זק"א" הארצי יושבים על מדוכה זו ומתייעצים ביננו על פתרון הבעיות הקשורות לסוגיה זו וכך אתמול ממש ישבנו אצל הגאון הרב י.ש. אלישיב שליט"א ועסקנו עמו בברור סוגיה זו שאתה שואלנו עליה.
ובכל זאת כיון שאתה שואל אפרט לך את שורש הענינים בשאלה עצובה זו וכמו בכל פעם הנני מתפלל שהלכה זו תהא להלכה ולא למעשה.
ובכן,
א. עליך לזכור! טיפול בגופות הרוגים אינו טיפול בפצועים. כל מה שמותר מפני "פיקוח נפש" – זה רק כשמצילים חיי אדם אך בשביל טיפול בגופות אין את כל ההיתרים הללו.
לכן המלצנו וכן ממליצים כל גדולי הדור שכל איש זק"א יעבור קורס במד"א אפילו הפשוט ביותר כדי שיוכל להגיע למקום כאיש הצלה ורפואה ואולי יצטרכו אותו ובמקרה כזה אפילו מאתיים חובשים צריכים לרוץ להציל אפילו אם רק עשרים יצילו חיי אדם בפועל.
וכאשר רצים לצורך טיפול בגופות יש להגיע בדרך הכי מהירה היינו גם בנסיעה ברכב ואם יש רכב כמו אמבולנס שנוסע למקום – עולים עליו, וזאת כאשר מדובר במקום רחוק מאוד. אבל אם יש אפשרות הליכה רגלית בודאי שיש ללכת ברגל גם אם זה יקח זמן – ואם יש אפשרות עדיף להגיע באופניים שלכל הדעות אין בהם שום איסור דאורייתא.
אך אם זקוקים לך כאיש רפואה והצלה – טוס לשם במטוס! – כלומר לא חושבים איך להמעיט בחילול שבת כשיש פיקוח נפש.
וכאשר אנשי זק"א נמצאים במקום, עליהם לזהות את ההרוגים ולטפל בהם כפי שידוע ומפורסם. ובהנחיות כתבנו את פרטי הטיפול כאשר יש בעיות של איסוף דם, צובע, רישום של כל גופה ועוד פרטים רבים שבהם יש שיטות סימון כמו מדבקות וכדומה, מבלי להכנס לפרטים.
ועל כל פנים אין הבדלים בין סוגי הפיגועים לענינים אלו.
וכאמור תפילתנו בערב חג החנוכה "על הניסים" שיעצור השי"ת את המשחית והמגיפה ולא ישמע שוד ושבר בגבולנו.
וכל הבירור הזה יהיה עיוני בלבד ולא מעשי לא בימות החול ולא בשבתות ואתה שלום וכל אשר לך שלום.

כתבות נוספות