שאל את הרב

על מה חוגגים את יום העצמאות?

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 12/03/10 13:26 כו באדר התשע

שאלה

על מה הדתיים לאומיים בכלל חוגגים? איזה עצמאות יש לנו במדינה? יש כאן כפייה לחילוניות, לשמאלניות, איפה העצמאות שלנו מתבטאת בזה? מנסים כמה שיותר לעקור ממנו את הדת, מחנכים לכפירה, לאבולוציה.. אז במצב כזה אנחנו צריכים לבכות ולזעוק למשיח! על מה יש לשמוח? אשמח לתשובה אני באמת מנסה להבין..

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה!

אם את תופסת שמודים להקב"ה רק על גאולה ורק בתנאי שבית המקדש עומד ומשיח כבר כאן, אז באמת אין לך על מה לשמוח.

ברם האם הדבר נכון? על פניו נראה שלא, כפי שמשתקף מהמקורות.

חזקיהו המלך נענש ולא נהפך למשיח מכיוון שלא שר שירה (הלל) להקב"ה על הצלתו. בואי נראה מה המצב של עם ישראל בימיו ונראה שהוא לא כ"כ מזהיר. עם ישראל מחולק לשתי ממלכות ואחת כבר נפלה בידי סנחריב והוגלתה. בנוסף לכך כמעט כל ממלכת יהודה נכבשה ע"י אשור ורק ירושלים הצליחה לעמוד במצור.

עתה נפנה לדברי הרמב"ם בהל' חנוכה. שם הרמב"ם קובע שאנו שמחים ומודים בחנוכה על כך שחזרה המלכות ליתר ממאתיים שנה. כלומר את השבח וההודיה מתייחסים גם לימי בית חשמונאי שבסוף נהפכו לצדוקים, הורדוס שהשמיד כמעט כל חכמי ישראל וצאצאיו פרו-רומיים. אז למה חוגגים? כי למרות הבעיות הייתה מלוכה, עם ישראל היה חופשי ועצמאי.

מכאן אנו לומדים שהשמחה נובעת מעצם המצב של חצי כוס המלאה (למרות כל הבעיות) - עצמאות, סוף הרדיפות ורצח של עם ישראל בלי לתת על כך דין וחשבון, פריחה של עולם הישיבות שלא היה כמותה בכל ההיסטוריה היהודית, תחילת קיבוץ גלויות, תחילתו של שלטון יהודי עצמאי ועוד דברים רבים וטובים שניתנו לעם שיראל מאת בורא עולם ומי שלא מודה ולא שמח פשוט כפוי תודה.

מו"ר הרב עמיטל שליט"א שהוא ניצול שואה מסר שיחה בישיבתנו ביום העצמאות תשס"ד ובה ציין שבשבילו ובשביל רבים בשונה מדור הזה יום העצמאות נשאר כמו אותו יום בה' באייר תש"ח, יום חג ושמחה של חירות, של סוף הנידודים והרדיפות. את הענין של הגאולה המציאו אח"כ, לאחר מלחמת ששת הימים.

גם אני הקטן כתבתי מאמר בענין מהותו של יום העצמאות ותוכלי לעיין בו בקישור הבא:

http://www.etzion.org.il/dk/5769/1177maamar3.html

אם היו עוד שאלות, אשמח לענות.

בברכה,

חיים דב בריסק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות