שאל את הרב

על הקבלה ועל עצמינו ועל נוסח התפילה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 17/10/02 23:40 יא בחשון התשסג

שאלה

הקבלה ידועה כתורת אמת אז מדוע חלק גדול מעמנו שכח אותה? כלומר מדוע רוב קהילות אשכנז אינן נוהגים לפי הקבלה ועוד מנסים להכריח אותי בתור ספרדי להיתפלל אשכנזי בישיבה כלומר לבטל את נוסח התפילה הנכון!!!

תשובה

שלום רב להאי צורבא מרבנן .

ההגדרה " רוב קהילות אשכנז אינן נוהגות לפי הקבלה "
די מטעה , הנה בקשתי מהמחשב ( פרויקט השו'ת בר - אילן )
לבדוק כמה פעמים הוזכר הביטוי זוהר או זוה"ק ( הזוהר הקדוש ) בשולחן ערוך ומפרשיו מקהילות אשכנז
והנה תוצאותיו הימה :
57 פעם בבית יוסף שהוא מרן השולחן ערוך .

6 פעמים בכל השולחן ערוך וכולן הופיעו בדברי הרמ'א , שהוא מקור מנהגי אשכנז .

206 פעם במגן אברהם , ש'ך , משנה ברורה וביאור הלכה
ועוד פעם אחת בקיצור שולחן ערוך גאנצפריד .

למה עשיתי לך בירור זה ?

כי הרבה חושבים שהאשכנזים אינם נוהגים במנהגי קבלה וזה לא נכון .

המגן אברהם ציטט את הזוה"ק מאה פעם בהלכות !
והוא התחשב מאוד בדעתו , וכפי שהורנו מוהר'ר הרב צבייהודא הכהן קוק זצ'ל המג'א הוא גדול פוסקי אשכנז.

אלא מה , חושבים שרק הספרדים פסקו כמו הקבלה .

אינני רוצה לערוך לך חשבון נוסף על שאר גדולי אשכנז וגדולי החסידות ,
קח לך לדוגמא את הרבי מגור ה'שפת אמת ' שהיה מגדולי החסידות ומגדולי הש'ס
בררתי במחשב כמה פעמים הוא הזכיר את הזוהר בספריו השפת אמת , והתוצאה :
1198 !!!

אז כל חב'ד והחסידויות , נוהגים כרבינו האר'י ז'ל שאלו מנהגי הקבלה
הגאון מוילנא היה שר הזוהר וספריו כולם קבלה , וראה בקיצור נמרץ בביאורו על השולחן ערוך .


בוא נדלג לדורנו , הפירוש של הסולם הוא של הרב אשלג , פירוש מתוק מדבש - של הרב פריש , .

כך שאל לך להכשל בלשון ולומר שחלק גדול מעמנו - אשכנז שכחו את הקבלה , אל תדבר נסתרה דרכם חלילה ..

נכון , שהספרדים נוהגים במנהגים רבים לפי הקבלה והבן איש חי , ונכון שהציבור הספרדי קורא את הזוהר הקדוש כל ערב ובמוצאי שבת בבית הכנסת , ובבתים רבים של עמך ישראל יש ספר הזוהר הקדוש בבית.

ועל זה באמת בכו כמה וכמה גדולים בזמן הרב קוק כמו הרבי מגור זיע'א שהצר לו על כך שהזוה'ק נעלם מהעמך .

אתה שואל למה זה קרה ?
כמה סיבות , אגיד לך את הראשית לדעתי וידיעתי , כאשר שבתי צבי שר"י ( ש-ם ר-שעים י-רקב ) פעל באשכנז ונפלו חללים רבים ברשתו ובמשיחיות השקר היה זה אסון לאומי .
וכיון שהוא ותלמידיו , נתן העזתי ושות' דברו ברמזים ובסודות כאילו הם הקבלה האמיתית , היה ריחוק גדול ונתק מהזוה'ק בקרב רבים מהעמך - לא הגדולים !-

למשל כתוב בספר 'ברוך שאמר ' על התפילה שבאשכנז הפסיקו לומר ' ברוך הוא וברוך שמו ' כי ברוך הוא ברוך שמו גימטרי' של משיח השקר הנ'ל .

היום ברוך השם אין הצדקה לזה ורבים חוזרים לביטוי הזה שמקורו קדום מאוד מאוד מספר היכלות , ומהאדרא
ותתפלא לשמוע שמי שהפיץ אותו ונקרא על שמו היה הטור בשם סבו רבינו יחיאל , אבי הרא'ש מגדולי פוסקי אשכנז. .( יש לי על כך מחקר מענין ומרתק ).

טעם שני מאוחר יותר להבדיל , קשור לשיטות החסידים והמתנגדים , שזה יצר ריחוק אצל אנשים מסוימים מכל מה שיצגו החסידים ובכלל הענין את מנהגי הקבלה .


הארכתי לשון בענין זה , כדי להזים טענת שווא ומדוחים , היוצאת ממך בשגגה , ודע שחכמי אשכנז
התחשבו רבות ופסקו לא מעט לפי הקבלה .


היום ברוך השם יש רבים רבים מכל גווני האומה , יוצאי כל העדות , החוזרים ללימוד הזוהר הקדוש עליו אמר הרשב'י זיע'א ברעיא מהימנא ספר במדבר פרשת נשא דף קכד: :
" ובגין דעתידין ישראל למטעם מאילנא דחיי דאיהו האי ספר הזהר יפקון ביה מן גלותא ברחמי ויתקיים בהון י' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר. בדא יפקון מן גלותא ".

כשילמדו את ספר הזוהר הקדוש יגאלו , והוא סוד הגאולה , וראה בענין יקר זה בספר 'קול התור '
ובמאמרי הרב ראובן מרגליות זיע'א .



עכשיו לשאלותיך האישיות :

א. מנסים להכריח אותך ??

לא נראה לי שיש ראש ישיבה שאומר לתלמידו שלא יתפלל בנוסח של אבותיו כגון
אשכנז, ספרדי , ספרד , תימני שאמי , באלדי ,

כל אחד ותפילתו הוא .

יתכן שכאשר אתה עולה חזן אז יש נוסח אחד אשכנזי או ספרד , ויש הרבה ראשי ישיבות היום שאינם מתנגדים למסגרת אחת ונוסח לכל אחד .

ובכל מקרה אם עלית חזן - את שמונה עשרה שבלחש תאמר בסידור שלך .
ובימים נוראים יש כמה מנינים .

ב. כתבת ' הנוסח הנכון ' , זה לא ביטוי נכון .
כתוב שיש שנים עשר שערים וכל נוסח יש לו שער בשמים , אז כולם נכונים וראה בשו"ת ישכיל עבדי חלק ב - או"ח סימן ג :
" הנה מצינו להגאון חיד"א ז"ל בקשר גודל סימן י"ב אות ט' שכתב משם האר"י דנוסח הספרדים עולה בכל הי"ב שערים. ומצינו להרב לב חיים ח"ב ד"ד ע"ב שכ' שהעידו על ה' האר"י ז"ל אם שהיה מן האשכנזים בחר לו להתפלל בנוסח תפלות הספרדים".

לפי דעת החיד'א בבאור רבינו האר'י ז'ל הנוסח הספרדי עולה בכל השערים .

וגם המגן אברהם אורח חיים בסימן סח הזכיר את י'ב המנהגים :

" אמנם המנהגים שנהגו בשרשי התפלה אין לשנות ממנהג מקומו כי י"ב שערים בשמים נגד י"ב שבטים וכל שבט יש לו שער ומנהג לבד ".

וכן כתב המשנה ברורה בסימן סח ס"ק ד :

" אמנם המנהגים שנהגו בשרשי התפלה לכו"ע אין לשנות כ"א ממנהג מקומו כגון מנוסח אשכנז לספרד או להיפך וכל כה"ג כי י"ב שערים בשמים נגד י"ב שבטים וכל שבט יש לו שער ומנהג לבד ולענין דינא האשכנזים המתפללים עם הספרדים או להיפך יצאו י"ח תפלה."


לכן כל הנוסחאות נכונות , ואין לשנות .

כשיבוא משיח צדקנו הוא יורנו את הדרך נלך בה ואת המעשה אשר נעשה , והאם יאחד נוסח מקובץ או ישאיר את הנוסחאות של היום
מי יתן ויבוא היום ובקולו נשמע אמן .
ואתה שלום שלום .













כתבות נוספות