שאל את הרב

על הניסים

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 30/11/02 18:11 כה בכסלו התשסג

שאלה

מדוע בעל הניסים שאומרים בתפילה לא מזכירים את הנס שבגללו אנו חוגגים שמונה ימים את החנוכה, נס פח השמן.

תודה מראש

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לשואל
וחנוכה שמח .

חגיגת חג החנוכה היא על כמה וכמה ניסים , פרסום הנס הגדול הוא על פך אחד של שמן שנשאר טהור בחותמו של כהן גדול ללא מגע יד אדם טמא .
וכדברי הגמרא שבת כ'א :

" מאי חנוכה ? (הסביר רש"י : מאי חנוכה - על איזה נס קבעוה ).
.. שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה ".

והנה המהר"ל מפראג בחדושי אגדות העיר את הקושיה שלך באגב דבריו :
" כשנכנסו יונים להיכל. וא"ת וכי בשביל שנעשה להם נס בהדלקה ולא היה זה רק לעשות מצות הדלקה, היו קובעין חנוכה וכל נס שחייב להודת ולהלל הוא בשביל הצלתו ולא בשביל שנעש' לו נס לעשות המצוה, [וראיה כי בעל הניסים לא הזכירו הנס של הנרות כלל].???"

- מדבריו אלו אתה שומע תשובה לשאלתך שבעל הניסים הזכירו את הניסים שנעשו לעם ישראל , ולא את הנס לקיום מצוה בטהרה .


ובספר נר מצוה בעמוד כב הרחיב להסביר מדוע תקנו את הנס על המנורה דווקא ,ובדבריו כתב שהיא למעשה סמל המלחמה ביוונים :

" ואם תאמר, וכי בשביל שנעשה להם נס בהדלקה, שלא תהיה בטילה ההדלקה, היו קובעין חנוכה.?
כי מה שחייב להודות ולהלל, זהו כאשר נעשה לו נס ובשביל הצלתו, ולא בשביל שנעשה לו נס לעשות המצוה, כי אין המצוה הנאה אל האדם. ?
ולפי הדברים אשר בארנו למעלה, כי כוונת היונים לבטל התורה והקדושה של ישראל, כי המצוה לנו היא המעלה שכלית האלקית, ובודאי בטול התורה הוא בטול ישראל. ומצוה זאת גם כן היא בבית המקדש, אשר כל כוונת היונים היה לבטל התורה השכלית והקדושה מישראל, ועיקר הקדושה הוא בית המקדש. ולפיכך קבעו הדלקת הנרות, זכר לנס שנעשה להם במצות ההדלקה:".


אשר על כן , בהדלקת הנרות ובדברים שלאחריה " הנרות הללו אנו מדליקין ...." אנו מבטאים את עומק תודתנו ופרסום הנס הרוחני של הצלת עם ישראל מיד היונים , ולשם כך נתקנה ההדלקה .

וכאשר אנו באים להודות ב'על הניסים ' נתאר את הנס הגשמי והרוחני שהיו לנו , ולא נדגיש את המנורה , כי לה יש מקום נכבד בפני עצמה .
וכאשר תשים לב יש בעל הניסים ,התייחסות מפורטת גם לנסים הגשמיים , ולניסים הלאומיים והרוחניים , עיין בשפת אמת לחנוכה , ובבאור מוהר"ר הרצי'ה קוק זיע'א ל' על הניסים'
ותמצא נחת לדבריך .


👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות