שאל את הרב

עבודה זרה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 09/12/02 10:16 ד בטבת התשסג

שאלה

לרב אלנקווה שלום רב!

שמעתי וראיתי בתוכניתו של אמנון לוי על תמונה של רב גדול שמהווה סגולה נגד עכברים.

ברצוני לשאול האם אין זו עבודה זרה וחילול כבוד ה' ?

בתודה ותקווה שתענה על שאלתי

ליאל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לליאל

לא ראיתי ולא שמעתי על מה שאתה מספר וטוב שאינני יודע על איזה רב דברו שם .

אם אמרו שסגולת התמונה היא להבריח עכברים זה בזיון גדול שעושים לנשמת הרב הגדול .
אנחנו למדנו כי " והיו עיניך רואות את מוריך " כדי
שצורת פני הרב תעורר את תלמידו לחידוד דברי תורה כמו שספרו לנו חכמים במסכת עירובין דף יג: על פני רבי מאיר :

, " תנא: לא רבי מאיר שמו אלא רבי נהוראי שמו, ולמה נקרא שמו רבי מאיר - שהוא מאיר עיני חכמים בהלכה. ולא נהוראי שמו אלא רבי נחמיה שמו, ואמרי לה רבי אלעזר בן ערך שמו, ולמה נקרא שמו נהוראי - שמנהיר עיני חכמים בהלכה. אמר רבי: האי דמחדדנא מחבראי - דחזיתיה לרבי מאיר מאחוריה, ואילו חזיתיה מקמיה - הוה מחדדנא טפי . דכתיב -ישעיהו ל'- והיו עיניך ראות את מוריך. "

לו ראה רבינו את רבי מאיר מפניו היה מתגדל יותר בהבנה נפלאה .

ונשאל על כך רביני הרדב"ז בשו"ת חלק ו סימן ב אלפים פח :
"
שאלת על ענין רבי שאמר האי דמחדדנא טפי מן חבריה בדיל דחזיתיה לקדליה דר"מ:
"

והסביר כך את ענין הראיה של הרב :
" תשובה דע שלא היה בדורו של רבי מאיר מחודד כמוהו וכן רבי בדורו ורבי היה בן גילו של ר' מאיר ונולד במזלו ,
ואם היה רואה את פני ר' מאיר ולומד לפניו היה נתוסף בו רוח חכמה וחדוד שנא' אם ישים אליו לבו רוחו ונשמתו אליו יאסוף (כאמר) [יאמר] רוחו ונשמתו של רבו יאסוף אליו ולכן היו החכמים מזהירים לבניהם להביט אל פני רבם בשעה שעומדים לפניו זה נקרא אצלם גלגול מחיים
וזהו שאמר רבי אם הייתי מסתכל פנים בפנים לרבי מאיר כשהייתי גדול וראוי להבין פלפולו הוה מחדדנא טפי וטפי דאלו בזמן שנכנס רבי מאיר לב"ה עדיין רבי היה קטן:"

עוד מצאנו שראיית צדיק טובה לנשים כשיוצאות מהמקווה כמסופר במסכת ברכות דף כ. :

" רב גידל הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה, אמר להו: הכי טבילו והכי טבילו. אמרי ליה רבנן: לא קא מסתפי מר מיצר הרע? אמר להו: דמיין באפאי כי קאקי חיורי.
רבי יוחנן הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה, אמר: כי סלקן בנות ישראל ואתיין מטבילה מסתכלן בי, ונהוי להו זרעא דשפירי כוותי.
אמרי ליה רבנן: לא קא מסתפי מר מעינא בישא? אמר להו: אנא מזרעא דיוסף קא אתינא, דלא שלטא ביה עינא בישא, דכתיב: -בראשית מ"ט- בן פורת יוסף בן פורת עלי עין "

הרי ראיית פני רבי יוחנן היתה כדי שילדיהם יהיו יפים וחכמים כמוהו .

וכן מצינו בירושלמי במסכת שבת פרק א ה"ב שם נאמר משם רב גידל :
" גידול אמר כל האומ' שמועה מפי אומרה יהא רואה בעל השמועה כאלו הוא עומד כנגדו ומה טעמא? אך בצלם יתהלך איש ".

אך שתמונת רב תבריח עכברים לא לשם כך הותר לצלם ולתלות תמונת צדיק וזה נשמע כביזוי גדול ברגע שזו סגולתו .

חזקה על אותו הצדיק שתואר פניו אינם לסגולה זו אלא מוסיף יראת שמים וחכמה למי שמתבונן בו ואומר לעצמו - כזה ראה וקדש כך עלי להיות , ללמוד ממעשיו הטובים וללכת בדרכו .



👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות