שאל את הרב

מזוזה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 04/11/02 22:39 כט בחשון התשסג

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום!

הכניסה לבנין הישיבה אצלנו הוא מאד רחבה ולכן ע"מ לנשק את המזוזה יש ללכת עד הצד השני של הכניסה, מהו המקור לנשק את המזוזה? והאם זוהי מצווה שיש ממש להקפיד עליה או שאם מזדמן לעבור ליד המזוזה אז מנשקים ואם לא אז לא?

כל-טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

נצטוינו בתורה הקדושה "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך"
וראה ברבינו בחיי, ובשאר מפרשי התורה על מצוה זו וסגולתה ויקרתה.
ומצוה זו אשר היא שמירה לבית, חביבה היא ביותר בעיני עם ישראל וראה בספר החינוך מצוה תכ"ג: "משרשי המצוה להיות זכרון לאדם באמונת השם בכל עת בואו לביתו וצאתו"
וכבר כתב הרמב"ם (הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק ו):

"חייב אדם להזהר במזוזה מפני שהיא חובת הכל תמיד, וכל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקדוש ב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן, וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים, אמרו חכמים הראשונים כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים והן הם המלאכים שמצילין אותו מלחטוא שנאמר חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם"

ובשולחן ערוך (יורה דעה רפ"ה) כתב:
"מצות עשה לכתוב פרשת שמע, והיה אם שמוע, ולקבעם על מזוזת הפתח.
וצריך ליזהר בה מאוד, וכל הזהיר בה, יאריכו ימיו וימי בניו"
ובסעיף ב' כתב הרמ"א:
"יש אומרים כשאדם יוצא מן הבית – יניח ידו על המזוזה ויאמר ה' ישמור צאתי וגו', וכן כשיכנס אדם לבית יניח ידו על המזוזה"
והגאון מוילנא בבאורו הביא כמקור למנהג זה את הסיפור הנפלא שהובא במסכת עבודה זרה (דף י"א), שם מסופר על אונקלוס הגר שהגיע לפתח והניח ידו על המזוזה ואמר שבשר ודם המלך בפניו ושומריו בחוץ והקב"ה עבדיו בפנים והוא שומרם במזוזה בחוץ! והברכי יוסף כתב שלפי רביו האר"י ז"ל יש להניח אצבע האמה על המזוזה ולנשקה.
וספר חרדים (ט"ז) כתוב "וישים אדם ידו על המזוזה תמיד כשנכנס לבית ויוצא ויזכור כי הוא יתברך בעל הבית והאדם ובניו ואשתו וכל אשר לו – אורחים"
כלומר לנשק מזוזה זה כמו ליטול רשות להכנס, ולהגיש שלום כשהולכים.
והבן איש חי (שנה ב', כי תבוא) כתב:
"כשיצא מביתו יניח ידו על המזוזה ויאמר ה' ישמור צאתי ובואי לחיים טובים ולשלום מעתה ועד אולם א-ל שדי יברך אותי ויתן לי רחמים"

והנה, בהלכה לא נזכר שבכל דלת ודלת שנכנסים יש לנשק את כל מזוזות הבית אלא בכניסה וביציאה.
ורבי עקיבא איגר כתב (ראה פתחי תשובה בשו"ע רפ"ה) שאם אין כיסוי למזוזה אין לגעת בה ביד, אך בימינו יש לכל המזוזות כיסוי.
אך נהגו לנשק מפעם לפעם ובפרט כשנכנסים למשרד, לבנק, לבית כנסת, זה גם קידוש השם.
ובפרט שרבים רבים מעמי הארץ נזהרים בזה וכשרואים רב שאינו מנשק – מתפלאים וחושבים שהוא טועה.
ולכן ראוי מאוד להזהר בכניסה לבנין לנשק.
אמנם אם הדלת רחוקה כבר ראיתי גדולים שהושיטו ידם לעבר המזוזה ונישקו "מרחוק".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות