שאל את הרב

מזוזה בכיתת לימוד

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 05/02/11 21:13 א באדר א'

שאלה

שלום רב,אני מנהל במוסד אקדמי בדרום הארץ.

בכל כיתות הלימוד שלנו יש מזוזות, אך לאחרונה נעלמות מזוזות מחלק מכיתות הלימוד.

חלק מהתלמידים טוענים שאינם מוכנים להיבחן בכיתה ללא מזוזה עד שתתוקן מזוזה.

עד כמה שאני יודע החובה לקביעת מזוזה היא רק במקום מגורים. האם נכון הדבר ?

שבוע טוב

תשובה

שלו' וברכה.

א. "הר הבית הלשכות והעזרות ובתי כנסיות ובתי מדרשות שאין בהן בית דירה" הרי שהם "פטורין" וזאת "לפי שהן קדש" אולם "בית הכנסת... היה בו בית דירה חייב" (רמב"ם הל' תפילין ומזוזה וספר תורה פ"ו ה"ו).
ב. אולם מרן (יו"ד סי' רפו ה"י) לאחר שפסק שבית מדרש פטור אוסיף ש"י"א שבית המדרש חייב במזוזה, ונכון לחוש לדבריהם, אבל לא יברך עליה." וטעמם הוא "כיון שהתלמידים יושבים בו מהבקר ועד ערב דומה לדירה" (ש"ך שם סקי"ט).
ג. אומנם מרן כתב (שם סעי' י"א)ש"החנויות שבשוקים, פטורים." והסביר הט"ז (שם סק"י) "דלאו דירות נינהו ונ"ל אפי' אם יושבין בהם בכל יום פטורים דכיון דאינם שם בלילה" וראייתו ממה שמצינו "בח"מ סי' ק"מ סעיף ח' לענין חזקה".
ד. אך כבר דחו דבריו וראייתו:
1. "דכוונת הטור והש"ע בחנויות שעושין ביומא דשוקא בכרכים גדולים ועומדים שם החנויות בשוק רק כל משך היריד ואחר כך מפרקים אותם או עומדים פנוי בלי שום תשמיש" (פת"ש ס"ק י בשם שו"ת יד קטנה). וכ"כ האחרונים (ערוה"ש שם סעי' כו, שו"ת רב פעלים ח"ב יו"ד סי' לו, בא"ח ש"ש כי-תבא אות כב, שו"ת אבני נזר סי' שפד אות ה').
2. שאין לדמות בית דירות לחנויות שדרכן בכך, שאין דרים בהם בלילה. (הליכות עולם ח"ח אות כב).
3. מכך שפטרו את הלשכות בגלל שהן קודש ולא אמרו ששמרו בהן רק ביום ולא בלילה, משמע שלא מעכב דירת יום ולילה. (שו"ת ויקרא יהושע הל' מזוזה סי' ח).
ה. סכום: יש מחולקת על מקום שאין בו דירת לילה אם חייב במזוזה ולמסקנת רוה"פ אכן חייבים להניח מזוזה.
ו. במקרה דנן החיוב הוא על הבעלים ולא על התלמידים (עי' שו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' פג. לקוט יוסף שובע שמחות ח"ב עמ' תקלו) על כן נראה שהם יכולים לעשות את המבחנים גם אם אין מזוזה. [במיוחד אם יש מזוזה בכניסה הראשית. כן שמעתי מאאמו"ר נר"ו].
ז. וגם הבעלים יכול לדור באופן זמני ללא מזוזה (שו"ת בצל החכמה ח"ה סי' יא. בא"ח שם. ועי' בשו"ת ציץ אליעזר חי"ג סי' נג שכותב שיש בזה מחלוקת).
ח. סיכום: החיוב הוא על הבעלים וגם להם מותר על פי פוסקים רבים לגור באופן זמני בבית.

מסקנות:
א. כיתת לימוד חייבת במזוזה [לעניין ברכה יש החוששים לדעת הט"ז וסיעתו מדין סב"ל. (בא"ח שם. חובת הדר פ"ג אות ח'). אך מי שמברך יש לו על מה שיסמוך. (ילקי"ו שם עמ' תקס).
ב. ניתן לקיים את המבחנים שם בתנאי שיעשו באופן זמני ועל מנת שבזמן הקרוב יתוקן הדבר ותונח מזוזה כדין במהירות האפשרית והזמני לא ייהפך להיות קבוע על בסיס זמני.

"אמר רבא: מצוה להניחה בטפח הסמוך לרה"ר. מאי טעמא?... רב חנינא מסורא אומר: כי היכי דתינטריה. אמר רבי חנינא: בוא וראה שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם, מדת בשר ודם מלך יושב מבפנים ועם משמרין אותו מבחוץ, מדת הקב"ה אינו כן, עבדיו יושבין מבפנים והוא משמרן מבחוץ, שנאמר: ה' שומרך ה' צלך על יד ימינך" (מנחות לג:).

בברכה,
הראל.

כתבות נוספות