שאל את הרב

מותר לבוא בטענות אל ה'? זה לא כפירה?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 19/08/12 12:03 א באלול התשעב

שאלה

מותר לבוא בטענות אל ה'? זה לא כפירה?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

יש דיבור של טענה וכפירה, שהוא אסור ומעורר דין על האדם, כמו שמצאנו בדברי חז"ל: "אמר לפניו: ריבונו של עולם, עלית וישבת במרום ואין אתה מרחם על בניך. אתא מיטרא ואיטלע (לאחר שתפילתו נענתה וירד מטר, נהיה צולע כעונש על דבריו). אמר רבי אלעזר: לעולם אל יטיח אדם דברים כלפי מעלה, שהרי אדם גדול הטיח דברים כלפי מעלה ואיטלע (ונהיה צולע). ומנו? (ומיהו?) לוי" (מסכת תענית כ"ה).

אבל לעומת זאת מצאנו הרבה צדיקים ששיתפו את ה' בצערם או בצער ישראל, ואף על פי שדבריהם היו יכולים להישמע כטרוניה, לא היו אלא הבעת כאב. וזוהי תפילה שמותרת. כלומר, אני מביע את צערי וכאבי, אך ביחד עם זאת אין בליבי תרעומת, אלא אמונה וקבלת הדין, למרות הצער והכאב.
והרי כמה תפילות, שהתפללו צדיקים גדולים, ואינן תרעומת אלא הבעת כאב.
"צדיק אתה ה' כי אריב אליך, אך משפטים אדבר אותך: מדוע דרך רשעים צלחה, שלו כל בוגדי אוון?"" (ירמיהו י"ב י"א)
"עורה, למה תישן ה'? הקיצה, אל תזנח לנצח" (תהילים מ"ד כ"ד).
"המאוס מאסת את יהודה? אם בציון גאלה נפשך?" (ירמיהו י"ד י"ט).

ולמעשה, הכול תלוי בהרגשת הלב. אם האדם שוטח את צערו או את מבוכותיו פני ה', אין בזה שום בעיה, אבל הוא צריך להשתדל שההרגשה המלווה את דבריו לא תהיה הרגשת טענה וכפירה, ואת זה – רק הוא עצמו יכול לדעת.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות