שאל את הרב

מהו השלום הענק הזה שיבוא בגאולה?

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 04/08/11 21:30 ד באב התשעא

שאלה

שלום וברכה,

השלום הוא נושא גדול שמתעסקים בו במשך כמה עשרות שנים, אך יש לי תחושה שהשלום הז אינו שלום אמיתי לחלוטין. כעם ישראל אנו עם שחי לקראת השלום, ולמדתי את הפסקה האחרונה של 'עין איה' במסכת ברכות סוף פרק תשיעי, אך השלום הוא נושא יותר מורכב ועמוק מכפי שחשבתי, ולא ברית הסכמית בין כמה גופים.

אנו נמצאים כעת בתהליך הגאולה, שהרי מדינת ישראל היא 'ראשית צמיחת גאולתינו', וחלק מן הגאולה מתוארת כשלום בנבואתו של ישעיהו: "וגר זאב עם כבש ונמר עם צבי ירבץ... ושעשע יונק על חור פתן" "וכיתתו חרבותיהם לאיתים וחניתותיהם למזמרות", ועוד כאלו רבים. שאלתי היא: מהו השלום הענק הזה שיבא בגאולה?

בתודה רבה מראש, ושניזכה לראות בבנין בית המקדש במהרה בימינו, ולביאת המשיח

חליק ובליק

תשובה

שלום חליק ובליק,

סליחה על האיחור במשלוח התשובה.
שאלתך מחייבת התייחסות רחבה ועמוקה מעבר למה שאפשר כאן. אסתפק בכמה הערות.
א. כפי שכותב הראי"ה ב"עולת הראיה" על הקטע בתפילה, "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם" (ובאורות הקודש חלק א) - שלום אמיתי מניח את קיומן של דעות שונות וחולקות. מציאות זו הנה חלק מהותי מהבריאה כפי שכתוב במשנה במסכת סנהדרין - מעצם הרצון של הקדוש ברוך הוא בך ובי ובכל אדם בנפרד. ממילא, הרצון לחיים מחייב את השוני ואת ההבדל בנפשות ומתוך כך בדעות. אלא שמתוך ההכרה שזהו ביטוי לעצם ברכת החיים ולרצון ה' בקיומו של כל אחד ואחד, יש להיות פתוח וקשוב לאמת שיש גם בדעות השונות החולקות על דעתי. זוהי הקומה הבסיסית של השלום.
ב. הקומה השניה היא חברה הנותנת מקום גם לחסרונות של כל אחד. זה דבר שחייב להתחיל ביחסים בתוך המשפחות ואחר כך בתוך הקהילות ומתוך כך בחברה הרחבה. הכוונה היא לאנשים עם מומים פיזיים ולנפגעים בנפש. אך בעיקר הכוונה היא להכרת החיסרון שבתוך עצמי כחלק מרצון ה' בי, ומתוך כך ההבנה שבניין החיים של כולנו ובעיקר של אנשים אחרים שאני חש לגביהם שהם "נחותים" ובעלי חיסרון, שבניין החיים של כולנו יוצא ממקום החיסרון. זוהי מהות העולם הזה וחלום השלום שיצמח בעולם הזה קשור בעומק לנקודת מהות זו.
ג. הקומה השלישית והגבוהה היא הארת התורה שהיא כולה שלום, באופן שברור לנו איך היא בונה את החיים שלנו, לא רק מתוך החובה אלא מתוך תחושה של שלום פנימי. אור התורה היא אור השלום - אך בתנאי שהיא איננה באה אלינו מבחוץ אלא מתוכנו, מתוך היכולת לחוש איך היא ממש מחייה אותנו.
ד. ושיהיה אדם שיידע איך לעזור לכל אחד ואחד לחוש את המקום הייחודי שלו באור התורה - מי שיידע לעשות כן הוא בוודאי משיח.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות