שאל את הרב

לימוד חסידות (תורות רבינו הק' וליקוטי מוהר"ן)

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 04/04/13 09:25 כד בניסן התשעג

שאלה

בס"ד

נכספתי וחשקתי מאוד בשמחה רבה לדבקה בו ית' וללמוד את ליקוטי מוהר"ן ותורות רבינו וזה משמח את לבבי מאוד. אבל יש לי בעיה קשה, שאני לא חונכתי ללימוד תורה בילדותי. וזה מצער אותי מאוד... האם צריך ללמוד קודם כל מקרא ונ"ך ותלמוד בבלי, או שמותר לי להתחיל כבר עכשיו ללמוד את תורות רבינו (ליקוטי מוהר"ן)? [ומי יודע כמה אחיה, ומה אעשה ליום פקודה... והגוף אפשר עכשיו בא יומו (שיר נעים)]

תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה!

חז"ל אמרו אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ. ברם, הם גם קבעו לנו סדרי לימוד כדי להביא את האדם להתפתחות הנכונה בעבודת ה', לימוד התורה ויראת שמים. החז"ל קבעו שתחילה צריך לדעת את התנ"ך, משנה, גמרא וכמובן הלכה כדי גם לשמור ולעשות וגם להתרגל בלימוד תורה מסודרת המקנה בסיס איתן בעולם התורה, קיום המצוות וההשקפות הנכונות.

מלבד זאת, קשה מאד להבין את ר' נחמן באמת, בלי כל הבסיס הרח, במיוחד את המקורות שמהם הוא שואב את דבריו. לימוד בלי הכרת מקורותיו לוקה בחסר ופעמים רבות מביא להבנות לא נכונות, עד כדי התנהגות לא נכונה.

ברם, איש לא אמר שלא ניתן לשלב דברים יחד. לכן ההצעה שלי תתחיל ללמוד כפי שקבעו חז"ל, בצורה מסודרת ולצד זה קבע לך חברותה (פעם בשבוע למשל או כל בוקר או ערב קצת) עם מישהו שקצת מבין בליקוטי מוהר"ן ובתורות ר' נחמן בכלל ויוכל להסביר לך. כך גם תרגיל את עצמך בלימוד הנכון והטוב וגם תקבל השראה מתורתו של ר' נחמן.

בברכה,

חיים בריסק

כתבות נוספות