שאל את הרב

לימוד אגדה - מקורות

חדשות כיפה הרב יהושע ויצמן 01/04/02 13:05 יט בניסן התשסב

שאלה

אשמח מאוד אם הרב יוכל להפנות אותי למספר מקורות בדברי חז"ל המביעים דעתם בנוגע ללימוד אגדה (המופיעים בתלמוד בתלמוד)

תודה רבה חג שמח

תשובה

דברי אגדה הם חלק מן התורה ולכן מובן שיש ללומדם. כל מקצוע ממקצועות התורה בונה נדבך מסוים בנפשו של האדם. דברי האגדה בונים את אמונתו של האדם כדברי חז"ל (ספרי דברים פיסקא מ"ט): "דורשי הגדות אומרים רצונך להכיר את מי שאמר והיה העולם למוד הגדה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם ומדבק בדרכיו".
לבקשתך, מספר מקורות המראים ששלמות ידיעת התורה כוללת לימוד אגדה.

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כח עמוד א
תנו רבנן: שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, שלשים מהם ראוים שתשרה עליהם שכינה כמשה רבינו, ושלשים מהן ראוים שתעמוד להם חמה כיהושע בן נון, עשרים בינונים. גדול שבכולן - יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן - רבן יוחנן בן זכאי. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הניח מקרא ומשנה, תלמוד, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, קלים וחמורים וגזרות שוות, תקופות וגימטריאות, שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים ושיחת דקלים, משלות כובסין, משלות שועלים, דבר גדול ודבר קטן. דבר גדול - מעשה מרכבה, דבר קטן - הויות דאביי ורבא. לקיים מה שנאמר (משלי ח) להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא.

תלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יד עמוד א
כל משען לחם - אלו בעלי תלמוד, שנאמר (משלי ט') לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי, וכל משען מים - אלו בעלי אגדה, שמושכין לבו של אדם כמים באגדה. גבור - זה בעל שמועות, ואיש מלחמה - זה שיודע לישא וליתן במלחמתה של תורה. שופט - זה דיין שדן דין אמת לאמיתו, נביא - כמשמעו, קוסם - זה מלך, שנאמר (משלי ט"ז) קסם על שפתי מלך, זקן - זה שראוי לישיבה, שר חמשים - אל תקרי שר חמשים אלא שר חומשין, זה שיודע לישא וליתן בחמשה חומשי תורה.

תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף ח עמוד א
רבי פתח אוצרות בשני בצורת, אמר: יכנסו בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי גמרא, בעלי הלכה, בעלי הגדה, אבל עמי הארץ אל יכנסו.

כתבות נוספות