שאל את הרב

לחיצת יד

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 16/05/11 06:36 יב באייר התשעא

שאלה

איך לנהוג כשגבר מושיט לי ידו ללחיצה. בדרך כלל אני אומרת בחיוך. אני דתייה ולא לוחצת ידיים. אך חשבתי שיכול להיות מקרה שאם מישהו לא מכיר את ההלכה וזה יכול להיות פגיעה. מצד שני זה לא בסדר פעם לנהוג כך ופעם כך. דרך אגב למיטב ידיעתי האיסור לא קשור אם האשה נשואה או לא כי הסיבה היא אל אישה נידה לא תקרב וכל אישה שאיננה אשתו היא נידה. (בכל מקרה אם זה כן משנה לתשובה אז אני גרושה)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום!

לאחרונה התנהל דיון עקרוני בנושא זה בין רבני דורנו. לדעת הכל אין להגיע לכתחילה למצב שבו תהיה לחיצת יד בין גבר לאשה, וכל עוד ניתן להימנע מכך יש להשתדל לעשות כן באמצעות דיבור, שפת הגוף וההתנהלות הכללית.

אך אם אף על פי המאמץ שלא להגיע לסיטואציה כזו, מושטת יד באופן שהימנעות מהשבת יד בחזרה תהיה פגיעה קשה בכבודו של המושיט, בפני אנשים רבים וכד', יש הפוסקים שניתן להשיב יד, זאת מתוך ההבנה שאין כאן מגע של גילוי חיבה אלא מחווה פורמלית הנעשית כדי שלא לבייש את הצד השני.

לכן, נראה לי שהאופן שבו את נוהגת - הסבר אדיב ומכובד שאין את נוהגת ללחוץ ידיים, או הימנעות מסיטואציה כזו מלכתחילה בדרכים אחרות - הוא האופן הנכון וכך יש לעשות.
במקרה ובו בכל זאת הושטה היד ועלולה להיווצר פגיעה משמעותית בכבודו של האדם שממול, ניתן להושיט יד בחזרה.

כל טוב
יאיר

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות