שאל את הרב

כשרות עדים בחופה

חדשות כיפה הרב דוד הריסון 15/07/07 12:29 כט בתמוז התשסז

שאלה

שלום לך כבוד ברב,

ברצוני לשאול שאלה- בתקווה לקבל תשובה ברורה וחד משמעית בעניין היות והיא טיפה מורכבת.

ארוסי ואני מתחתנים בעז"ה בעוד כשבועיים וחצי וארוסי מאוד רוצה להביא שניים מחביו הטובים להיות לו לעדים. חשוב לציין שהיו דתיים בעבר הלא רחוק.

עם זאת, נאמר לנו ע"י הרב המחתן אותנו (וגם ע"י אבי, שעורך חופות לציבור החילוני) שהעדים בחתונה צריכים להיות שומרי שבת ושומרי כשרות.

ארוסי מאוד מתוסכל ואיננו יודע בדיוק מה מקור ההלכה לעניין זה.

יכול להיות שזו רק החמרה של רבנים? ואם זו באמת הלכה, היכן כתוב שהעד צריך להיות שומר שבת וכשרות?

אודה לך מאוד על תשובתך.

בברכת שמחות לרוב!

רבקה.

תשובה

שלום וברכה
בשולחן ערוך כתוב שאם מקיימים קידושין בנוכחות עדים הפסולים לעדות מדאורייתא אין חוששין לקידושין ולא צריך גט ושני בני הזוג נשארים פנויים ללא פקפוק.
את החברים ניתן לכבד בכל מיני כיבודים אחרים ואף אחד לא אומר עליהם שום דבר רע, הם בודאי בחורים טובים ומסורים, אך ענין הלכתי הוא ענין הלכתי וגדרי ההלכה קובעים שדבר שנעשה בגדר ההלכתי צריכים אנשים שומרי הלכה ליצור את הזיקה המתאימה.
אני בטוח שהרב המחתן שלכם לא מחפש חומרות מיותרות הוא בסך הכל אחראי לכך שתהיו נשואים כהלכה ולא תישארו פנויים מתוך רצון לרצות מישהו בענין של כבוד.
באחת ההזדמניות שהגיע ענין כזה לפני באופן מעשי שאלתי את החתן מה דעתו על רב שיערוך את חופתו קולו ערב וזקנו מגודל, והוא מומחה גדול בהלכות נישואין וכתב על כך ספרים רבים אך הלכה הוא בעצמו אינו שומר האם יסכים שיערוך את חופתו.
החתן שאינו שומא מצוות אמר שיש בכך נימה של צביעות וסתירה פנימית וכן הדבר בענין זה, התורה היא מקשה אחת שלא ניתן לחלקה לנושאים נפרדים.
בברכה

כתבות נוספות