שאל את הרב

כניסת שבת

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 10/10/19 13:18 יא בתשרי התשפ

שאלה

בס"ד

שלום, שמעתי פעם שגברים לא מכניסים את השבת עד שהם לא הולכים לבית הכנסת, האם זה נכון? ואם כן, כמה זמן אחרי כניסת השבת אסור להם לעשות מלאכה?

תודה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

לשאלתך האם זמן ההליכה לבית הכנסת של הגברים קובע את זמן תחילת השבת התשובה היא שלאו דווקא.

כותב השולחן ערוך בסימן רסא סעיף ב:

י"א שצריך להוסיף מחול על הקודש וזמן תוספת זה הוא מתחלת השקיעה שאין השמש נראית על הארץ עד זמן בין השמשות; והזמן הזה שהוא ג' מילין ורביע, רצה לעשותו כולו תוספת, עושה. רצה לעשות ממנו מקצת, עושה; ובלבד שיוסיף איזה זמן שיהיה ודאי יום מחול על הקודש.

ישנה הלכה הנלמדת מהגמרא במסכת ראש השנה דף ט שמוסיפים מחול לקודש. מקדימים את הקודש ומתחילים אותו מעט לפני זמנו ההלכתי על חשבון החול. את הזמן של תוספת השבת ניתן לקדש את כולו ולהגדירו כשבת או שניתן לקדש את חלקו. בכל מקרה צריך תוספת כלשהי. בפסקי תשובות סי' רסא כתב שישנן מספר של דעות מהו הזמן המינימלי של תוספת שבת, שהמינימלית שבניהן היא שתי דקות, לדעת הבן איש חי בשו"ת רב פעלים.

בסעיף ד ממשיך מרן וכותב שני זמנים שבהם נוהגים לקבל את השבת: באמירת מזמור שיר ליום השבת או אם מתפלל ערבית מוקדמת משעת ברכו של ערבית. המשנה ברורה מוסיף אפשרות נוספת שמוכרת בימינו שהיא אמירת "בואי כלה" בפיוט לכה דודי.

ניתן גם להקדים את קבלת השבת לזמן שרוצה על ידי אמירה בפה של קבלת השבת כפי שכותב המשנה ברורה בסי' רסא ס"ק כא.

לכן אם ברצונך לקבל עליך את השבת בזמן ההליכה לבית הכנסת אתה רשאי, אך לא חייב, ובתנאי שתגיד "בואי שבת" או כל אמירה אחרת שאתה מקבל עליך את השבת. אם לא קיבלת עליך את השבת בזמן ההליכה לבית הכנסת אתה צריך לקבל עליך את השבת לפי אחת האפשרויות שמביאים השולחן ערוך או המשנה ברורה.

בכל מקרה, אם לא קיבלת עליך שבת מוקדם מהרגיל אתה רשאי לעשות מלאכה עד אחד מזמני קבלת השבת שהובאו לעיל.

בברכה,

חיים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות