שאל את הרב

כיסוי ראש

חדשות כיפה הרב שי פירון 30/09/01 07:47 יג בתשרי התשסב

שאלה

הבמשך לשאלה (ולתשובה) הקודמת):

1. מהו הבסיס (מקור) ההילכתי

(והרעיוני) לכיסוי ראש??

2. בהתאם לתשובה - האם אין דרך להתפשרות (שהאשה תלך ללא כיסוי בחלק מהזמן - שבתות וכו') בטענה ש"עם הזמן" היא תגיע לידי הכרה שעליה לכסות את ראשה "כל הזמן"??

תשובה

ב"ה


שלום לך,
אלמוני,


1. הבסיס ההלכתי לענין כיסוי ראש נלמד מהפס' בפרשת סוטה: ופרע הכהן את ראש האישה. סוגיה שלמה הוקדשה לנושא במסכת כתובות, כדאי לעיין שם.
באופן עקרוני, כיסוי הראש הוא בכלל גזירת הכתוב, היינו מסוג ההלכות שאיננו יודעים את טעמם. אולם, כידוע לך, למילה טעמי המצוות יש פירוש נוסף, טעם מלשון "טעים", היינו שהמצוות יהיו לנו טעימות, שישהיה לנו נוח לקיימם.
על בסיס זה, יש להדגיש שנאמרו טעמים רבים בסוגיית כיסוי הראש ואין כאן המקום לפרטם.

2. אינני יודע למה אתה מתכוון כשאתה מדבר על התפשרות. ב"ה, זכינו לעולם הלכתי שלם שאין להופכו לקרעים.
אם אתה שואל האם יש דעות הלכתיות המאפשרות לאישה להסתובב חלק מהזמן ללא כיסוי ראש, הרי שיש דעה הפותרת מכיסוי ראש בבית. אף שדעמדה זו לא מקובלת על כלל הפוסקים.
אם אתה שואל האם נכון מבחינה חינוכית להקל כדי להוביל לקראת הקפדה שלמה - אינני מכיר לא אותך ולא את זוגתך. עליכם להיוועץ במי שמכיר את שניכם ומבין את התהליכים העוברים עליכם. אני מבין שאתה מתלבט בין רצונך ליצור קשר עם הבחורה הזו לבין רצונך להקפיד על ההלכה בשלמו.
זוהי התלבטות אמתית שאין לזלזל בה. דע לך שלהכרעות מעין אלה יש השפעה על הבית, על הילדים. אלו החלטות של נצח ולא החלטות נקודתיות שיש למצוא לגביהן "פשרה".
סוף דבר, גשו להיוועץ - פנים אל פנים - ובעז"ה תראו ברכה גדולה.

שי

כתבות נוספות