שאל את הרב

כדורגל בשבת

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 30/05/18 12:20 טז בסיון התשעח

שאלה

בס"ד

כבוד הרב האם מותר לשחק כדורגל בשבת על מגרש כדורגל ללא דשא?

והאם מותר בכלל?

תשובה

בס"ד


שלום רב!


שאלתך לגבי משחק כדורגל בשבת חשובה משום שהיא בעצם מבררת לנו נושאים שקשורים לשורש של השבת ומעלה כמה נושאים הלכתיים שחלקם אינו מוכר.


בנוגע לשאלה של כדורגל - בצד הלכתי אנחנו צריכים לבחון כמה שאלות:


א. האם לכדור יש דין של מוקצה?


ב. האם יש בעיה מצד התעמלות בשבת?


ג. מה קורה אם מדובר במגרש שאינו של אספלט אלא של חול וכדומה?



א. מצד בעיה של מוקצה שולחן ערוך פסק שכדור הוא מוקצה ולכן נוטים הפוסקים הספרדים להחמיר, לעומת זאת יש פוסקים ספרדים שמקילים משום שמבדילים בין הכדור שאסר שולחן ערוך לבין הכדור שלנו. הרמ"א ובעקבותיו הפוסקים האשכנזיים נטו להקל.



ב. מצד ההתעמלות בשבת כיוון שבשבת נאסרה התעמלות לרפואה ולא של הנאה והרי כדורגל הינו התעמלות של הנאה – מותר.



ג. אם מדובר במגרש חולי וכדומה ישנו חשש ליישור השטח או חפירה ואסור ואם מדובר במגרש מרוצף - מותר.



יש עוד צד עקרוני שצריך לבחון תמיד האם זוהי מטרתה של השבת? אנו רואים בחז"ל שאמרו שהשבת נתנה על מנת שלמדו תורה ויקיימו מצוות שכן מטרתה של השבת היא לטפח את הצד הרוחני שבאדם (עיין במהר"ל בתפארת ישראל) , ועל מנת כן אין אנו עושים מלאכות בשבת ונחים משהעבודה המעשית על מנת לעבוד בצד הרוחני, וא"כ גם אם אדם ישמור את כל מלאכות השבת אך לא יממש את מטרת השבת - יכול לפספס את הדבר העיקרי.



על פי מה שאמרנו לעיל צריך האדם לבחון בעצמו איפה הוא נמצא ביחס לשבת, וכתוצאה מכך לבחון האם כמה הוא מסוגל לעבוד על הצד הרוחני שלו ובהתאם לדרגתו: לדוגמא אדם יכול לומר שעדיין אינו מסוגל לממש את הצד הרוחני בשבת ולכן הוא ישחק כדורגל אך הוא צריך להציב לעצמו מטרות מעשיות למשל ללמוד משנה בפרקי אבות או ספר מוסר ובמקביל לשחק כדורגל כאשר לבדוק את עצמו כל הזמן האם הוא יכול להמעיט במשחק הכדורגל לעומת הגדלת העיסוק הרוחני - כל אחד לפי דרגתו, ויכול להיות שיום אחד הוא ימצא את עצמו מסוגל לעמוד בדרגתה של השבת.



מקורות: מוקצה – שולחן ערוך סימן שח, ילקוט יוסף, שלמי יונתן דעת הרב אלישיב, לגבי התעמלות פסקי תשובות שם


נשמח לתגובה karnei_shomron@intermail.co.il


כתבות נוספות