שאל את הרב

ישוב שנפגע -סימן שחטא?

חדשות כיפה הרב יהושע ויצמן 12/03/02 16:06 כח באדר התשסב

שאלה

שלום רב!

קיים ויכוח רוחני נוקב בתוך ישוב, והיינו רוצים לשמוע את דעתך.

ישוב שספג תוך כמה חודשים כמה וכמה פיגועים, כולל נפגעים.

האם יש לראות בעובדה שיש ריכוז של אירועים רעים בישוב אחד, אות משמים שאנו רעים, ושה' מעניש אותנו ועלינו לעשות תשובה?

מצד אחד: גם כשנהרג חייל בודד בקרב, אין אומרים עליו שכנראה הוא היה חוטא, ואין אומרים לאלמנתו שאם היא כעת אלמנה, סימן שמגיע לה משמים. אלא מבינים אנו שהנהרג במסגרת המלחמה על הארץ, לאו דווקא נענש אישית, ואין זה אלא משהו בבחינת הצדיקים שנספים ללא משפט.

מאידך: גם כשכל העם סובל, למדנו בתנ"ך שיש לראות בזה עונש שמימי על מעשים רעים: כך בספר שופטים, בספר מלכים ואפילו בקריאת שמע: "אם שמוע תשמעו למצוותי – ונתתי מטר…וסרתם ועבדתם.. ועצר את השמיים". (ובספרי שופטים ומלכים גם היה מדובר במלחמה על הארץ!)

כמובן: תמיד כדאי לחזור בתשובה. אך מה נקודת המוצא להתייחסות למי שאישית (או יישובית ) סובל מהמצב? האם יש כאן אות אלוקית ישירה שאנחנו לא בסדר?

שנשמע בשורות טובות,

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

חז"ל אומרים "באו ייסורים על אדם, יפשפש במעשיו".
פשט הדברים, שיראה האם גרם במעשיו באופן ישיר לייסורים שבאו עליו. אם פשפש ולא מצא, יתלה בביטול תורה, והיינו, שנתבטלה תורה על ידו. פשפש ולא מצא, הרי אלו ייסורים של אהבה.
בודאי לעולם ראוי לפשפש במעשים. אבל יחד עם זה צריך להיזהר מלפרש דברים כאות משמים. אין לנו הכלים לדעת מה טוב ומה רע ולאיזה כיוון מכוונים משמים.
גם בלא ייסורים ראוי לחשוב מחדש ולבדוק עצמנו, דעותינו, אישיותנו וכו' ופעמים שאדם מתעורר לכך מכח ייסורים שבאים עליו ומעוררים אותו למחשבות חדשות.
גם בדרך ההתפתחות האישית וגם הציבורית, ההתקדמות נעשית בדר"כ מתוך משברים. אדם שהכל אצלו טוב (לדעתו), אינו מתעורר לחשוב שמא טעה או שמא יש לו מה לשכלל במעשיו ובדעותיו. כשדרכו של אדם נתקלת במבוי סתום או בפרשת דרכים, אז הוא מתעורר, חושב ומתקדם.
אותות משמים זה עניין לנביאים, הרואים מעשי ה' ויודעים איזו ממידותיו של הקב"ה התגלתה במעשה זה ולמה הוא צריך לכוון אותנו. כשאין נביא איתנו, אין לנו אלא לכוון לשם שמים לעשות רצונו יתברך.
נקווה שאין ייסורים אלו אלא ייסורים של אהבה, הבאים לכפר על הכלל כולו, לטהר ולקדש את כולנו להיות ראויים לעתיד הגדול שרוצה הקב"ה להביא לנו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות