שאל את הרב

טלית לפני החתונה

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 22/08/03 04:07 כד באב התשסג

שאלה

בס"ד

1)האם יש עניין לקנות טלית עוד לפני החתונה?

2)אם כן האם תוכל לציין לי כמה שיותר מקורות לכך?

תשובה

יהושע צבי שלום,
המקור הוא במסכת סוכה (מב ע"א):"קטן היודע לנענע חייב בלולב, להתעטף חייב בציצית".וכן פסק הטור (או"ח יז) שקטן היודע להתעטף אביו צריך ליקח לו ציצית.
וכן פסק מרן בשו"ע (שם,ג)"קטן היודע להתעטף אביו צריך ליקח לו ציצית לחנכו: הגה ודוקא כשיודע לעטוף שני ציציות לפניו ושנים לאחריו, ויודע לאחוז הציצית בידו בשעת ק"ש ".ומכאן נהגו הספרדים לחנך את הילדים שהגיעו לגיל חינוך להתעטף בטלית בשעת התפילה.
וה"משנה ברורה" (יז,י) כתב,וז"ל:"לחנכו - כ"ז דוקא כשלא הגיע עדיין לי"ג אבל מי"ג ואילך חייב בציצית כגדול ומ"ש בדרשות מהרי"ל בהלכות נשואין שנוהגין שגם נערים גדולים אין מתעטפים בציצית עד שנושאין להם נשים וסמכו להן אקרא דכתיב גדילים תעשה לך וסמיך ליה כי יקח איש אשה הוא דבר תמוה דעד שלא ישא אשה יהיה יושב ובטל ממצות ציצית".
אלא שמג"א (ח,ב) כתב וז"ל:"משמע בקידושין דף כט שבחור שלא נשא אשה לא היה מכסה ראשו בטלית אפילו הוא תלמיד חכם.ובדף ח' איתא דמי שאינו ת"ח אפילו נשוי לא היה מכסה ראשו".ומכאן נהגו חלק מהאשכנזים לא להתעטף בטלית עד לנישואיהם.
אלא שה"באר היטב שם כתב על דברי המג"א "ואינו מוכרח דשם לא איירי בטלית של מצווה אלא מסודר דרבנן".
בכל אופן להלכה אם אתה אשכנזי ואביך נהג להתעטף בטלית בשעת התפילה קודם הנישואין,המשך במנהג זה.ואם לא נהג להתעטף עליך לבקש את רשותו לכך.
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני

כתבות נוספות