שאל את הרב

חילול ה'

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 17/11/02 19:58 יב בכסלו התשסג

שאלה

שלומות לכבוד הרב,

אני נער דתי (13) ואני נפגש עם נערים אחרים שאינם שומרים תורה ומצוות.

שמתי לב שכל מעשה שאני עושה לידם משפיע על צורת החשיבה שלהם על הדתיים, לדוגמא: אם אני ילד עם כיפה, הולך על הדשא ולא על השביל המרוצף, אז החילונים חושבים שכל הדתיים מזלזלים בעבודת הטיפוח שמשקיע המוסד בדשא ונגרם על ידי כך חילול ה'!

(כמובן שבמקרים אחרים יכול גם להגרם קידוש ה').

אי לכך רציתי לבקש מכבוד הרב שיכתוב מאמר שעוסק בנושא זה ובו יכתוב על הזהירות שיש לנהוג בשעת מפגשים בינינו לבין אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות.

את התשובה אם יוכל הרב, לרשום בצורת מאמר ולא כתשובה למכתב זה, על מנת שאוכל לפרסם את המאמר.

בתודה מראש,

גלעד

תשובה

מאמר קידוש ה
מצוות קידוש ה' מצוה גדולה ונעלה היא עד מאוד וכל אדם מישראל מחויב לקדש את שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא ומקרא מפורש הוא בתורה "ונקדשתי בתוך בני ישראל"
בכל יום ויום אנו משתדלים ומקוים לקדש את ה' וכל זאת בעבודת הקודש המוטלת עלינו.
כל אדם במעשיו ובפרט בפרהסיה יכול לקדש את ה' או חלילה וחס לחללו, כאשר בן תורה נוהג בדרך הקדושה והטהרה, במידות טובות ונעלות, מה הבריות אומרות עליו? אשריו, אשרי יולדתו אשרי אביו ואימו. כל אמא תאמר לבנה הקטן "כזה ראה וקדש" ואם חס ושלום, חלילה וחס האדם במעשיו הגרועים והקלוקלים מחלל את ה', מה הבריות אומרות עליו? אוי לו, אוי לאביו ואוי לאימו, ואנשים מתנזרים ומתרחקים ממנו ואומרים זה לזה, כמה שנוא הוא האיש הזה מלפני המקום לכל אדם יש את חוג ההשפעה הקרוב אליו, יש אדם שמשפיע על בני ביתו ויש המשפיע על שכונתו ויש שאחריות הישוב על קולרו ועל צווארו ויש פרנס של עיר ויש פרנס של מדינה ויש מנהיג לכל היהדות.
לעולם יהי אדם ירא שמיים בסתר כבגלוי ואל תהי לו יראת השמים למסווה כלפי חוץ. אבל, בלכתו בדרך ברחובה של עיר לפני הבריות, ישתדל מאוד ביתר משנה וזהירות לבל תצא תקלה מתחת ידו ולבל יתחלל שם שמים במעשיו.
כל איש ירא שמים, נער וזקן, קטן וגדול, שגריר של אמונת ישראל – אמונת חכמים שבכל הדורות. הוא המוציא והוא המביא הוא המסביר והוא המבאר. הלא תלמיד חכם שיש רבב על בגדו עונשו חמור ואם מידה רעה דבוקה בו על אחת כמה וכמה. ועל זאת יתפלל כל חסיד בכל יום ובכל ערב שלא יכשל לעולם ועד. ואדרבה, נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה אל ה', נשכלל וניפה את מעשינו למען נלך בדרך טובים ולמען ילמדו מאיתנו האחרים ליראה את ה' ולאהבה אותו כל הימים. אנו מצווים ואומרים זאת ארבע פעמים ביום "ואהבת את ה' אלוקיך" אמרו חכמים "שיהא שם שמיים מתאהב על ידך" בחור ישיבה ורב, תלמיד ומורה, תלמידת אולפנא והמורות – כל אדם ואדם ישום את דרכיו ויכונו כולם למען נעשה את הטוב והישר ויקוים בנו "ימצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם" אמן ואמן

נ.ב בחור יקר, לעשות רצונך הזדרזתי, וכתבתי לך כמה אמרים, אם אתה רוצה מאמר רציני וגדול בלי ערך ודמיון למה שכתבתי לך, לך נא לכתבי הרמב"ם ז"ל ולמד אצלו את "מאמר קידוש ה'"
תודה ובהצלחה.

כתבות נוספות