שאל את הרב

זמן כניסת שבת: מה קורה אם דיברתי בטלפון חמש דקות אחרי הזמן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/11/18 17:18 ז בכסלו התשעט

שאלה

שלום שמי רעות.

יש לי בשבט ידיד מאד טוב שאנו מדברים המון. בשבת האחרונה- שבת הגדול יצא לי שדיברתי איתו חמש דקות לאחר כניסת השבת למשך חמש דקות בשביל לברך אחד את השני בברכת שבת שלום!!

אמרו לי שזה לא היה בסדר כי כבר היתה שבת אבל יש עשרים דקות לאחר כניסת השבת שבהם מותר לעשות מלאכה! רציתי לדעת האם מה שעשיתי היה מותר או אסור!

נ.ב שנינו עדין לא קיבלנו עלינו את השבת.

תודה מראש רעות!

תשובה

שלום רעות היקרה,

מעיקר הדין, השבת נכנסת בשקיעת החמה. יש חיוב של תוספת זמן לשבת, אולם שיעור חיוב זה הוא כלשהו. בעל ה"משנה ברורה" החמיר וחייב תוספת של רבע שעה לפני שקיעת החמה.

בארץ נהגו מנהגים שונים בתוספת שבת. בירושלים החמירו על פי שיטת ראשונים או גאונים, לקבל שבת כארבעים דקות קודם שקיעת החמה. באזורים אחרים בארץ נהגו מנהגים אחרים, כך למשל באזור תל אביב נהגו לקבל שבת כשמונה עשרה דקות קודם השקיעה ובחיפה נהגו לקבל שבת כעשרים דקות לפני השקיעה. יש גם מנהגים אחרים, כמו שנהגו בחלק מהמקומות לקבל שבת כעשרים וחמש דקות לפני השקיעה. ויש מנהגים נוספים.

השבת ניתנה לנו במתנה לכן מן הראוי שנקדים את כניסת השבת עד כמה שאפשר (לא לפני פלג-המנחה).

כמובן שאם יש מצב של כורח, הוא יכול לקבל את השבת עד לזמן המאוחר בהלכה, דהיינו מעט לפני שקיעת החמה.

לסיכום: לפי הליקוט דלעיל, עבירה של חילול שבת אין כאן. אבל בפעם הבאה אנא נסי לא לשוחח ואף לא לעשות מלאכה לאחר זמן כניסת השבת (גם בשמחות אישיות שלנו אנו משתדלים לסיים הכל לפני הזמן הקצוב).

שלמה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות