שאל את הרב

זמן אורך חידוש הירח.!!דחוףףף

חדשות כיפה הרב דוד הריסון 26/08/07 22:07 יב באלול התשסז

שאלה

בס"ד

שלום וברכה

רציתי לדעת אם את זמן אורך חידוש הירח מדדו המדענים עם כלים מדעיים חדישים??? ואם מה שהרב זמיר כהן אמר שזמן אורך חידוש הירח הוא 29.53059 הוא גם לפי ממצע המדעי של המדען הראשי של מנהל החלל של נאסא CARE SAGAN..שאלתי היא נובעת מכך שאיזה בחור אחד כתב באינטרנט שCARE SAGAN הוא לא המדען הראשי של מנהל החלל אמריקאי של נאסא וגם שהממצעים המדעים האלו הם לא ממצעים שנעשו על ידי כלים משוכללים או בכלל לא???...רציתי מאוד בבקשה ממך שתענה על שאלתי זו בהקדם האפשרי כי השאלה הזו מאוד מטרידה אותי...למרות שאני מאמין בתורה הקדושה ..בתודה רבה ..עדי

תשובה

שלום וברכה
אין אני מכיר את המדענים שהזכרת ואני חושב שאין זה משנה מי בדיוק המדען הראשי.
מה שחשוב שבתלמוד במסכת ראש השנה מוזכר שאין חידושה של הלבנה פחות מעשרים ותשע יום וחצי ותשצ'ג חלקים שזה שני שליש שעה ועוד 73 חלקי 1080 של השעה.
זמן זה היה הבסיס לקביעת הלוח התמידי שאנו משתמשים בו כבר מאות רבות של שנים, לו יצוייר שהיתה סטיה של כמה דקות (סטיה מזערית כשמדובר על נקודת מעבר שבו חוצה הירח את הקו ביננו לבין השמש) אזי אחרי הצטברות של הטעות במשך חודשים ושנים עשרות ומאות שנים היינו מגלים שהמולד אינו נכון והיינו מבחינים במו עיננו שהלוח לא מדוייק ופתאום בתחילת החודש היינו רואים עדין ירח בצורת ג' או בסוף החודש כבר היינו רואים צורת ז' שלא לדבר על ירח מלא באמצע החודש, זמן המולד המדוייק מופיע בלוחות ומוכרז בכל שבת מברכים בבית הכנסת.
ראיה נוספת ומכרעת שכל פעם מידיי כמה שנים שיש ליקוי חמה או לבנה זה תואם בדיוק את זמן המולד, אז ברור לכל שבידי חז"ל היה ידע מדוייק מאד בנושא ועל פי זה בנו את הלוח לדורות הבאים (כמובן כזחידשו על פי הראיה בזמן מלכות ישראל לא היה צריך את כל הידע הזה למרות שהיה אותו כבר אז).
כך שלסיכום על דברי תורתנו הקדושה אין צורך שיחתום ויתן הסכמה מאן דהו בין שהוא ראש רשות החלל או כל מדען אחר כי דברים אלו נכוחים וברורים.
בברכה

כתבות נוספות