שאל את הרב

השקופתיו של הרמב''ם

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 17/11/02 20:33 יב בכסלו התשסג

שאלה

שלום וברכה!

הייתי מעוניין לקרוא וללמוד את השקופתיו של הרמב"ם, הייתי רוצה לשמוע המלצה על ספר בו, אקבל מידע על דעותיו בעניינים של השקפה יהודית, לדוג' דעתו בעניין הקבלה, וכו'...

(גם ספר של הרמב"ם, וגם ספר שנכתב על ידי אחר)

תודה רבה

תשובה

שלום לך איש יקר

הרהבת לשאול כי מי אני שאבוא אחר המלך למיין את כתביו ולומר לך איזו שמועה נאה ואיזו נאה יותר.
אך מכיון שאתה לא מבקש שאמיין לך את השמועות של הרמב"ם אלא רק אמליץ לכן הנני משתדל להנחות אותך משהו בלימוד משנת הרמב"ם.
קח לך בתחילה את הקדמותיו של הגאון הגדול שר בית הרמב"ם מהר"י קאפח זכרו לחיי העולם הבא. בהקדמותיו לספרי הרמב"ם ז"ל בהלכה ובאגרות וכן בשמונה פרקים. תמצא דברים קצרים, תמציתיים ואיכותיים על איש האלוקים רבינו משה בן מימון ז"ל.
וכאשר אתה בא ללמוד את משנת הרמב"ם והשקפותיו בודאי שבשלב כזה או אחר תגיע לספרו המיוחד "מורה הנבוכים" המאיר את הדרך לנבוכים בארץ שבכל דור ודור. וזהו לימוד יסודי מעמיק וארוך ובינתיים קח לך את הלכות דעות הלכות מידות ועם זה אולי הלכות יסודי התורה והלכות תשובה. קנה לך את החלקים הללו בקנין חזק גמור ואמיתי. ואחר כך לך נא לספר שמונה פרקים שהוא ספר תורת האדם – תורת הנפש. דברי הרמב"ם זקוקים וצרופים ואין בהם נפתל ועיקש. לא תבן ולא בר, מימיו מן הקודש הם היוצאים דבר דבור על אופניו משכיות כסף מתוקים מדבש ומזהב, את שמונת הפרקים צריך ללמוד כסדר ואם יש לך כח ויכולת למד בד בבד את שמונת הפרקים של הרמב"ם ז"ל עם ספר מוסר אביך של הרב קוק זצ"ל והיו שניהם לאחדים בידיך. זאת ועוד, אם תוכל ללמוד את שמונה פרקים עם הפירוש "מי מרום" של הרב חרל"פ ז"ל תרוויח מאוד מאוד ותזכה להבין דברים מיוחדים ונעלים.
זאת ועוד, גש נא לפרקי אבות, לפירוש המשניות של הרמב"ם (קח נא את מהדורת פירוש המשניות של הרב קאפח זצ"ל) וגם את הספר הזה תלמד לאט לאט, מעט מעט, וכאשר תלמד את כל אשר כתבתי הנני מאמין שיאירו לך דברי תורתו ותדע הרבה על השקפות הרמב"ם.
ואף על פי שקצת הרחבתי את היריעה הנני ממליץ לך מפעם לפעם כמים קרים על נפש עייפה, לפתוח את אגרות הרמב"ם. שם באגרותיו אתה מגלה כיצד הוא היה אומר כמו שאמר וכתב ככה היה.
ולבסוף, בודאי ובודאי שלא יעלמו מעיניך מאמריו המפורסמים והנפלאים כמו איגרת תימן, פרקי הצלחה, אגרת השמד. וכולם יהיו לך לפתח תקוה, למאיר עינים ולמשובב נפש.
אינני רוצה להעמיס עליך אשמח אם מעת לעת תדווח לי על התקדמותך בלימוד הרמב"ם.
דע לך אחי היקר על כל טיפת דיו של הרמב"ם צריך לשבת שבעה נקיים כמאמר הקדמונים ז"ל, גאונותו של זה משה האיש כל כך גדולה היא ורחבה מני ים ומי האיש אשר יוכל לבוא אחרי המלך ולדעת מהי ההשגה העל אנושית, הכמעט נבואית אליה זכה רבנו משה בן מימון ז"ל אשר מנוחתו כבוד לחוף ים הכינרת בעיר טבריה ויום פטירתו הוא כבר סמוך ונראה לנו יום כ' בטבת. וזכות רבנו מרנא ורבנא הרמב"ם תעמוד לנו ולכל בית ישראל ונזכה לראותו מהרה בתחיית המתים אמן ואמן.

כתבות נוספות