שאל את הרב

שמירת הברית מול הנחת תפילין

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 26/01/20 15:30 כט בטבת התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב

מגיל קטן שאני מחובר לבורא עולם ומשתדל לקיים מצוות.

שומר שבת מספר שנים ומשתדל להניח תפילין

הבעיה העיקרית שלי היא התמדה בהנחת תפילין,

מכיוון שאני פוגם בברית אינני מרגיש ראוי להנחת תפילין.

פעמים רבות שאיני מסוגל להניח תפילין רק מהעובדה שיום לפני פגמתי בברית כי אני מרגיש טמא.

אני יודע את החשיבות של שמירת הברית, אך יודע שהדבר אינו פשוט כלל עבורי וצפויים לי לא מעט נפילות

בהתחלה אמרתי לעצמי שעלי לטפל בעניין שמירת הברית ורק לאחר מכן אוכל להניח תפילין בלי רגשות אשם

אך הדבר לא הצליח כי פשוט לא הצלחתי בשמירת הברית והזמן עבר בלי שהנחתי תפילין.

לאחר מכן החלטתי להניח תפילין בלי קשר לפגם הברית אך רגשות האשם צפו במהרה ולאחר תקופה של מספר חודשים הרגשתי בעוצמה שזה זלזול להניח כך תפילין, לא היתי מסוגל להמשיך לעשות מצווה כה נעלה במקביל לתחושת הטמאות שדבקה בי בעקבות פגם הברית

רציתי לקבל עצה - כיצד עלי לנהוג? האם עם כל הקושי יש להמשיך בהנחת תפילין? אם כן כיצד אצליח להתמיד במצווה? וכיצד אצליח לחיות עם עצמי בשלום ולבצע הפרדה ולדעת שאיני עושה חילול השם לפחות בתקופות שאיני מצליח לשמור על הברית למרות שמנסה?

תודה ושנה טובה ומתוקה

תשובה

לשואל שלום!

קודם כל תדע דבר חשוב: ה' אוהב אותך!

לכל יהודי יש נקודה בה קשה לו באופן מיוחד. אצל אחד זה הרצון להתעשר, השני זה תאוות האכילה, ועוד ועוד. יצר המין הינו יצר חזק מאוד וקשה מאוד להתמודדות. הוא תופס אותנו עשרות פעמים ביום ומעמידנו בנסיונות עזים.

ההתמודדות עם יצר העריות, היא התמודדות שכל אדם חי עובר אותה, אל לאדם לחשוב שזה רק הוא שלא מצליח לעמוד בניסיון. בדורנו ההתמודדות נעשית קשה עוד יותר.

חשוב מאוד להפנים: הנקודה הקשה הזו לא משפיעה על שאר הנקודות בחיים. הקדוש-ברוך-הוא רואה כל צעד וכל התקדמות קטנה שלך ושמח בה שמחה גדולה. ראה את ההתקדמות שלך במבט עליון ותבין כמה שנקודות האור רבות על נקודת החושך הזו, וכך תתחזק. בנוסף, דע לך שכל זמן שעומד בפנינו ניסיון - סימן שיש לנו את היכולת להתמודד איתו! צריך לחשוב, איך אני מונע את עצמי מליפול, איך אני לא אכשל, ממה אני צריך להיזהר, לימדנו הרמח"ל שצריך האדם לפקח על מעשיו ולראות מה התועלת בהם, יש דברים שצריך להתרחק מהם.

עצת היצר היא להגיד: נפלת ביצר העריות – אתה לא שווה כלום, 'אל תשחק אותה' מניח תפילין כאילו אתה צדיק. הוא מנסה לקחת את הנקודה של הנפילה ולהחשיך באמצעותה את כל האור של החיים. התשובה שלנו היא: לא נכון! אתה צדיק, ואתה עושה המון מעשים טובים, פשוט קשה לך בהתמודדות הזו. עליך להמשיך ולהרבות במצוות! האור באולם הגדול גדול יותר מפינות החושך.

לסיום, ממליץ אני לך בחום לרכוש את הספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא ראש ישיבת רמת גן. (רכישה מקוונת: http://www.dshir.co.il/items/511874).

אחי! לעולם אל תתייאש, תמיד תסתכל קדימה איך אתה יכול לתקן את מעשיך, "ואם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שיכולים לתקן"!

בהצלחה רבה, ה' יברך אותך ויצליח דרכך. אמן.

(חלק מהדברים דרך חברים מקשיבים)

כתבות נוספות