שאל את הרב

הלכת כיבוד אב ואם

חדשות כיפה הרב יצחק פייגלין 27/01/11 10:28 כב בשבט התשעא

שאלה

כבוד הרב שלום רב!!

קוראים לי ניר וקנין אני בן 24 משדרות. משתדל להיות יום יום בתשובה. לפני כ7 שנים התחלתי לשמור שבת. מקפיד בתפילות. ואף היום משמש כחזן בבית כנסת חדש שנפתח בשדרות.

רציתי לשאול את כבודו מספר שאלות שמעסיקות אותי המון!!

בנוגע לשבת. ההורים בבית האומנם מכבדים את השבת אבא הולך לתפילות אמא מדליקה נרות ויש קידוש בשבת. פלטת שבת. אבל הם מדליקים אורות וצופים בטלויזיה.

מאוד כואב לי העניין הזה והרבה פעמים אני מתעצבן שמכבים לי את האור בבית הכיסא , וכשאני מעיר לאחים שלי ההורים במקום להבין יוצאים עליי. הרבה פעמים מתנהגים אליי בחוסר כבוד כדוגמת קריאה לי בשמות של "חופר, משחק אותה , תיהיה דתי אחרי זה נתנהג אלייך ככה". עכשיו כשלעצם העניין איך אהיה דתי אם אתם מדליקים לי את האור במקרר בשבת אחרי שכיביתי אותו קודם לשבת. איך אהיה כדתי אם אתם מכבים לי את האור בבית הכיסא?

עד כה אני איני מגיב למילים הקשות שלא פעם ולא פעמיים יוצאות מי פיהם של הוריי , ואף לפעמים הם מגבים את אחיי הקטנים ובכך הזלזול יוצא גם מהם.

האם כיבוד אב ואם הוא מצווה חד צדדית? האם בן צריך לסבול כדי לקיים מצווה זו כמו שאני עושה?

באותו עניין כשההורים רואים טלויזיה אני יושב בסלון במטרה לכבד אותם בזמן שהם יושבים עם המשפחה אבל לא מסתכל על הטלויזיה. במקום שהם יבינו עניין הם מגביהים את עוצמת הטלויזיה ואני מבוייש מזה.

שאלה נוספת כבוד הרב.

בגיל 10 לערך שינו לי את השם בעצת רב. מנימרוד לניר.

אתמול במסגרת עבודתי אני עובד מול לקוחות ויוזם אליהם שיחות טלפון במטרה למכור להם שירותים.

הלקוח קרא לי פעמיים בשם נימרוד כשהוא לא מכיר אותי ומעולם לא נפגשנו ופעמיים תיקנתי אותו.

האם זה מעיד על משהו? האם זה מקרה (למרות שה' רקם?) אך מדובר בסתם מקרה ולא משהו שהוא חריג?

תשובה

שלום

לגבי שאלה א´

מצבך מאוד לא נעים, ואני מבין את הקושי בו אתה נמצא.
צריך לדעת שאסור לפגוע ולהעליב אף יהודי (ולפעמים גם כאשר פוגעים בך - הצדיקים הטהורים שומעים חרפתם ואינם משיבים). ובודאי שאין שום רשות לזלזל ולא לכבד הורים, אפילו כשהם מקניטים אותך או משפילים אותך.

המצב בו אתה נמצא, נראה כמעט בלתי אפשרי. אני הייתי שוקל לעבור לגור לבד או עם שותפים שומרים מצוות, עד שה´ ישלח לך זיווג.
כך תוכל לבוא לבקר בבית הוריך, לכבד אותם, ואח"כ לחזור לביתך ולשמור שבת כראוי.

כאמור זו רק המלצה מבלי שאני מכיר אותך אישית. אין כאן פסק הלכה חלילה. הדבר היחידי שאני יכול לומר כהלכה שאין שום התר לא לכבד הורים.

ביחס לשאלה ב´
השם ניר הוא ראוי יותר מנימרוד. יתכן שמי שקרה לך נימרוד בטעות שמע מישהו קורא לך כך או ידע על כך בדרך זו או אחרת. לא הייתי תולה ענינים מיסתיים בעניין.
המשך לעבוד את ה´ להתקדם בחייך ולשרת את לקוחותיך באמונה.

כל טוב

כתבות נוספות