שאל את הרב

החזרת שטחים

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 01/11/02 13:12 כו בחשון התשסג

שאלה

האם הרב יכול להפנות אותי למקורות בנושא החזרת שטחים לפי ההלכה?

תשובה

שלום לשואל .

אם אתה מתכוין להחזרת שטחים - אני מבין שכוונתך שהגויים יחזירו לנו את ארץ ישראל מן הפרת ועד נהר מצרים שהוא מינימום ואדי אל עריש או נילוס .

אם אתה מתכוין לנתינת שטחים - כלומר שאנו ניתן להם מה שלא שייך להם , אסור לנו לתת את מה שלא שלנו אלא מתנת השם לעם ישראל לדורותיו .
עיין ברמב'ן ובאור החיים הקדוש בכל הפסוקים של ההבטחות לאברהם יצחק ויעקב על ארץ ישראל .
הקנין הוא נצחי ואין לנו רשות להתרשל בזה .

אגב אני בעד שטחים תמורת שטחים , יש בארץ ישראל מליוני יהודים שהשאירו בתים במצרים , תימן מארוקו טוניס בגדאד עירק הודו - שיתנו לנו בארץ דונם על דונם !

קח לך את דברי הרמב"ן בהשגות לספר המצוות מצות לא תעשה רכז :
" והענין הזה בעצמו רמזו בגמרא שלנו ברביעי של גיטין (מז א) שחלקו שם מהם אמרו אין קנין לגוי בא"י להפקיע מידי מעשר שנאמר כי לי הארץ ומהם אמרו אין קנין לגוי בא"י לחפור בה בורות שיחין ומערות שנאמר כי לי הארץ.
והנראה מדבריהם אלו שהיא מניעה שלא נצמית הארץ ביד הגוים ולא נעזבנה להם בממכר מוחלט. והענין כי כאשר נצטוינו בגופותינו הנמכרים לגוים שאין להם קנין הגוף בנו כמו שדרשו (שם לח א, יבמ' מו א) ואין הם קונין מכם והוזהרנו מעבודת פרך שאמר (ס"פ בהר ל"ת רס) לא ירדנו בפרך לעיניך ושנוציא אותם מידו ביובל שנאמר (שם) ויצא ביובל הוא ובניו עמו ופירש (שם) טעם כל זה כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים,
כן הוזהרנו בנחלת הארץ אחרי צוותו חזרת הקרקעות ביובל שצוה על הלוקח להחזירם צוה עוד על המוכר שיזהר שלא תמכר הארץ לצמיתות והוא למי שיחזיק בה ולא ינהוג בה דין יובל עמנו הם הגוים אבל נשמר שתהיה מכירתנו בה שתחזור אלינו על כל פנים.

ולא נניח אותה בידם לעולם ונתן בה טעם כטעם הנזכר בגופות זה שנתן טעם לארץ לפי שהארץ שלו יתעלה ויתברך ואנחנו כולנו גרים ותושבים עמו ולא יחפוץ להושיב בה אחרים זולתינו רק בידינו תשאר ואלינו תחזור:"!!!

אגב ברגע זה שאני כותב לך תשובה זו במוצאי שבת קודש הנה הערבים יורים עלינו על נווה דקלים , אתה השם תשמרנו כצנה רצון תעטרנו - מרגימות כדי להראות לי ולך מה וכמה חשוב להם שלום .
אך לא יעזור להם כלום , עוצו עצה ותופר .

הנה עכשיו אני שומע את הצרורות של חיילינו היורים בהם חזרה , שהשם יתברך ישמור את כל חיילינו וזרועות הבטחון של עם ישראל ויציל את כולנו אמן .

אני ממשיך לכתוב ברקע היריות :


כתוב בתורה בבמדבר פרק לג

נג) וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ:


וכתב הרמב"ן :

" והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אתה - על דעתי זו מצות עשה היא, יצוה אותם שישבו בארץ ויירשו אותה כי הוא נתנה להם, ולא ימאסו בנחלת ה'. ואלו יעלה על דעתם ללכת ולכבוש ארץ שנער או ארץ אשור וזולתן ולהתישב שם, יעברו על מצות ה'. ומה שהפליגו רבותינו (כתובות קי ב) במצות הישיבה בארץ ישראל ושאסור לצאת ממנה, וידונו כמורדת האשה שאינה רוצה לעלות עם בעלה לארץ ישראל, וכן האיש, בכאן נצטווינו במצוה הזו, כי הכתוב הזה היא מצות עשה. ויחזיר המצוה הזו במקומות רבים, באו ורשו את הארץ (דברים א ח) . אבל רש"י פירש, והורשתם את הארץ, והורשתם אותה מיושביה, אז וישבתם בה, תוכלו להתקיים בה, ואם לאו לא תוכלו להתקיים בה, ומה שפירשנו הוא העיקר:

ועוד כתב :


(נה - נו) לשכים בעיניכם - ליתדות המנקרות עיניכם. תרגום של יתדות שכים. ולצנינם - פותרין בו הפותרין לשון משוכת חדק הסובבת אתכם לסגור ולכלוא אתכם מאין יוצא ובא, לשון רש"י. והנה ברור הוא כי "שכים" קוצים חדים, מלשון הסר משוכתו (ישעיה ה ה) , הנני שך את דרכך (הושע ב ח) , הלא אתה שכת בעדו (איוב א י) , ושמת שכין בלועך (משלי כג ב) , דבר חד מקוץ או מברזל. "ולצנינים" גם כן סלון ממאיר, מלשון ואל מצנים יקחהו (איוב ה ה) , צנים פחים בדרך עקש (משלי כב ה) , שחסרו אות הכפל. אבל הכונה "בשכים בעיניכם", להטעות אתכם ולא תראו ולא תבינו, כמו כי השחד יעור פקחים (שמות כג ח) , וכן ולפני עור לא תתן מכשול (ויקרא יט יד) על דעת רבותינו (תורת כהנים קדושים פרשה ב יד). יאמר כי ינקרו עיניכם להטעות אתכם ולא תראו ולא תבינו, וילמדו אתכם בכל תועבותיהם ולעבוד את אלהיהם, כמו שאמר (שמות כג לג) לא ישבו בארצך פן יחטיאו אותך לי כי תעבוד את אלהיהם. ואחר שיהיו שכים בעיניכם - ויטעו אתכם לשוב מאחרי, יהיו צנינים בצדיכם - שיכאיבו ויצערו אתכם לשלול ולבוז אתכם. ואחר כך וצררו אתכם - שילחמו בכם ויביאו אתכם במצור, ואני אגלה אתכם מפניהם גלות שלמה. כי כאשר דמיתי לעשות להם - על ידיכם, שיגלו כולם מן הארץ ולא תותירו מהם שם, ולא שמעתם בקולי, כן אעשה לכם - ולא אשאיר מכם בארץ גם אחד: "


כתב רבינו בחיי :
" (נג) והורשתם את הארץ - כלומר מיושביה, ואחר כך וישבתם בה, שאם לא כן לא תוכלו להתקיים בה:"

והספורנו כתב :
(נג) והורשתם את הארץ. כאשר תבערו יושבי הארץ אז תזכו להוריש את הארץ לבניכם. שאם לא תבערו אותם, אף על פי שאתם תכבשו את הארץ, לא תזכו להורישה לבניכם:

האור החיים הקדוש כתב על דברי הרמב'ן :

" והורשתם את וגו' וישבתם וגו' רש"י ז"ל פירש שהמצוה היא והורשתם, אבל וישבתם היא הבטחה, ורמב"ן ז"ל פירש שהמצוה היא וישבתם, ומכאן סמכו לומר (כתובות קי:) הכל מעלין לארץ ישראל:
ונראה פשט הכתוב כדברי רש"י, ממה שגמר אומר כי לכם וגו' לרשת אותה, ואם הישיבה היא המצוה, היה לו לתלות בעיקר המצוה ולומר כי לכם וגו' לשבת בה:"


זהו , אעצור עכשיו ותתפללו כולכם שהשם ישמור את כל החיילים המתוקים שלנו שעכשיו נמצאים בסערת מלחמה שיהיו בריאים .

רק תבינו למה אני לא מוכן לשמוע אפילו בחלום שמישהו מעז לגעת בחייל !!!

שיחזירו לנו את שכם ויריחו וחברון ,
איך אמר הרב צביהודא קוק זצ'ל במזמור י'ט :


" איפה חברון שלנו , איפה יריחו שלנו ... אנחנו שוחכים את זה ????"

לא, ר'ב צביהודא אנחנו לא שוכחים את זה
אשרי העם יודעי שמך ולומדי תורתך .





כתבות נוספות