שאל את הרב

הדין בר"ה ויום כיפור והדין בעולם הבא

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 01/09/11 19:36 ב באלול התשעא

שאלה

ב"ה.

שלום רב,

שאלה לי..

למה כשאדם נפטר מהעולם, יוכיחו אותו על המעשים הלא טובים שעשה, חטאים וכו'?

הרי בכל שנה יש את יום הכיפורים שבו הקב"ה סולח לנו ואנו פותחים דף חדש.

אז, אם כך, זה כלל לא נקרא "דף חדש" כל שנה בפני עצמה אלא זה המשך ....

מקווה שהבהרתי את שאלתי:)

תודה רבה וחודש טוב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום שיר שרון (איזה שם מיוחד!),

למעשה השאלה שלך נשאלה בדיונים במשנה ובגמרא - לקראת סוף מסכת יומא, בתחילת מסכת ראש השנה ובפרק הראשון של מסגת שבועות.
שם נאמר באופנים שונים שראש השנה יום כיפור הנם רק חלק ממערכת שלימה של דין מצד אחד וסליחה וכפרה מצד שני.
א. אי אפשר כאן לפרט את הכול. אבל גם ראשי חדשים והחגים, גם הבאת קרבנות, גם התשובה לאורך השנה שלא בר"ה ויום כיפור וגם הייסורים שאנו עוברים בחיים ואף המוות שלנו - כולם חלק ממערכת זו.
הפעולה שכל אחת מהשלבים האלה פועל מבחינת סליחה וכפרה תלויה בעיקר - אבל לא רק - בחומרה של העבירה שעליה אנחנו מבקשים לקבל סליחה - וכמובן אם העבירה נעשתה בכוונה או בשוגג.
ב. אם אנחנו חוזרים בתשובה אמיתית ומתענים ביום כיפור רוב העבירות שעשינו השנה נמחקים. אך העיקר לדעתי איננו זה. אלא שאם עובדים כמו שצריך ביום כיפור מתוך הצום והעינוי אנו ממש מטהרים חלק מהותי משורש החטא ברצון שבתוכנו. כאילו טבלנו במקווה מבחינת הנפש והרוח. מבחינה זאת יש באמת "דף חדש". אבל אף פעם אנחנו לא מצליחים להיטהר לגמרי. יש תמיד משהו שנשאר, ולמרות שמעשי העבירה נמחקים ונסלחים, שורש הרצון לא מיטהר לגמרי. ייתכן גם ויש מעשים שלא ממש התחרטנו עליהם. ואם הם מעשים קשים לא ברור שגם יום כיפור מוחק אותם לגמרי.
ג. ככל הנראה כאשר אנו עומדים בדין לפני כסא הכבוד אחרי המוות הדין על הסך הכול של חיינו - מההתחלה עד הסוף. למרות כל מה שעבדנו בתשובה ובעבודה הפנימית של יום כיפור תמיד יישאר משהו בשורש התיקון של הרצון והנפש שעוד צריך לעאבור תיקון, וגם יש להניח שיישארו מעשים שאותם לא ביררנו עד הסוף למרות העבודה שלנו, וטבוודאי יש לבקש עליהם אז רחמים וסליחה.
שתהיה לך עבודה תמימה וזכה
בברכה, דוב ברקוביץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות