שאל את הרב

האם זה נכון לשאוף להיות מקובל חברתית?

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 14/03/10 11:51 כח באדר התשע

שאלה

אני לא מצליח לנסח את זה כל ככ טוב אבל תנסה להבין אותי האם זה טוב לרצות מאוד להיות מקובל חברתית?חשבתי הרבה על זה וזה חשוב לי מאוד בשביל לדעת איך להתנהג נראה לי שתלוי מאיזה מניע זה מגיע:.1מתוך רדיפה לכבוד והערכה(דווקא מהמקובלים חברתית ופחות מהשקטים)2רצון פשוט להיות חבר עם כולם ואהוב על כולם להנאה

תשובה

שלום וברכה!

לפני שאענה לשאלתך באופן מפורט, הייתי רוצה להקדים הקדמה קטנה. ראשית להיות מקובל חברתית זה רצון אנושי טבעי נורמלי טבעיקרו הוא טוב מאד ועוזר לאדם להשתלב בחברה ולחיות כחלק ממנה. מצד שני צריך לזכור שלעולם לא תהיה אהוב על כולם ולא תצליח לרצות את כולם. אלו דברים מנחים העיקריים.

באופן ספציפי יותר:

השאלה הגדולה היא מה אתה צריך לעשות כדי להיות מקובל חברתית, מה זה דורש ממך? אם מדובר בצורך להרבות במידות טובות, להנהיג, ליזום, להוביל לדברים טובים ולהיות נוח על הבריות, להיות מוכן לעזור תמיד וכד', אז השאיפה היא מצויינת וצריך לממש אותה כמה שיותר. ברם אם כדי להיות מקובל חברתית בחברה שבה אתה מצוי יש צורך לעשות דברים רעים, לא מוסריים, כגון להחרים ילדים, להציק למורים, להסתובב בכל מיני מקומות ולהתעסק בשאר מרין בישין, אז ברור עדיף לא להיות מקובל חברתית בחברה כזאת, עדיף להשאר אפילו לבד, כדברי הרמב"ם במורה הנבוכים.

לכן הכלל המנחה הוא כל פעולה של מוסר, מנהיגות, מידות טובות, עזרה לזולת, קיום תורה ומצוות שבצידם הקפדה מדוייקת על כל מצוות שבין אדם לחברו המובילה אותך להיות מקובל חברתית, היא טובה ומבורכת. מצד שני כל פעולה שלילית, אנטי מוסרית, בניגוד לציווי "ועשית הישר והטוב", הפוגעת בזולת, המביאה אותך למחוזות שלא היינו רוצים להגיע המובילה אותך להיות מקובל חברתית, היא שלילית ועדיף שתמצא חברה אחרת או תשאר לבד.

בברכה,

חיים דב בריסק

כתבות נוספות