שאל את הרב

דיבור לא יפה

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 15/03/06 02:05 טו באדר התשסו

שאלה

אני מדריך בשבט מעפילים והחניכים שלי מדברים בצורה מאד לא מכובדת ומקללים כל הזמן קללות מן הרחוב (בלשון המעטה...) השאלה שלי היא האם יש לרב משהו שאני אוכל להעביר להם שקצת "יורידו" את מבחר קללותיהם. בתודה.

תשובה

לשואל שלום.
בעיית הקללות היא בעיה נפוצה, לצערנו, בקרב בני נוער.
ה"צורך" של אדם לקלל נובע מהתחושה שהקללה הופכת אותו ליותר COOL, הוא יכול בהינף יד, או יותר נכון בהבל פה, להקטין את האדם העומד מולו ולהשוות אותו (או את אימו...) ליצור הנחות ביותר.
הדרך להתמודד עם קללות היא להוציא את העוקץ מה"קוליות" שיש בקללה.
וזה ניתן ע"י הבנה של מעלת הדיבור באדם.
העליונות של האדם על הבהמה באה לידי ביטוי בכוח הדיבור שלו. אומר אונקלוס על הפסוק "ויפח באפיו נשמת חיים" - "נפש ממללא" (נפש מדברת). כלומר הרוח חיים שניתנה באדם הוא כוח הדיבור שעל ידו הוא יכול לבנות עולמות ולהחריבם , וכמאמר חז"ל - חיים ומוות ביד הלשון.
לכן אדם שמנבל את פיו דומה למי שקנה כוס יקרה מזכוכית קריסטל באלפי שקלים, ובמקום לייעד אותה לדבר שבקדושה ,כגון לעשות עליה קידוש בשבת, הוא משתמש בה ככלי להטלת מי רגליים... וכי יכול להיות איוולת גדולה מזו!
מקורות נוספים, שבהם תוכל להשתמש כדי להרחיב על מעלת הדיבור, תוכל למצוא בספר "שמירת הלשון" של החפץ חיים, וכן במאמרי חז"ל כדוגמת - "בעון נבלות פה צרות רבות, וגזירות קשות מתחדשות, ובחורי שונאי ישראל מתים" וכדו' (שבת ל"ג.)
אני בטוח שאם תתמיד בהעברת מסר זה סופו שייקלט וידבר אל ליבם. ואפי' אם רק אחד יושפע מזה גדול יהיה שכרך.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות