שאל את הרב

גילויי אהבה בזמן נידה

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 12/03/06 11:51 יב באדר התשסו

שאלה

בס"ד

שלום רב.

ידוע כי בזמן הנידה יש להמנע מכל גילויי חיבה ע"מ להתרחק מהחטא. האם בכל זאת מותר במידה והאשה מתוסכלת מהרגשת הזניחות שזמן הנידה גורם?

יש לציין כי גם על הבעל קשה מאוד זמן הנידה ולכן באופן קבוע שני בני הזוג מסוכסכים כל זמן הנידה, דבר שגור גם קשיי התפייסות לאחר המקווה.

אודה על תשובה מהירה

תשובה

לשואל היקר, שלום רב.
צר לי על האיחור בתשובה
אכן קשר הבין אישי בתקופת הנידה נושא אופי שונה, ופעמים רבות הוא גורם בעקבותיו ריחוק מסויים בין הבני זוג.
כדי לראות בעין תורנית את הקשר הזוגי בתקופת הנדות יש להבין מה תורמת הרחקה זו לקשר הבין אישי. כמובן אין אנו מתיימרים להבין את רצונו של בורא עולמים, אולם הדרכה של תורה כוללת בתוכה גם צדדים שיש בכוחנו להבין אותם.
הקשר הזוגי מבוסס בראש ובראשונה על קשר נפשי עמוק בין הבני זוג. קשר המבוסס על מערכת של הבנה ואכפתיות הדדיות, על מערכת של הקשבה ושל רצון לתת. כמובן שמערכת כזו מתבססת בעיקר על דבור ושיחה תמידית בין הבני זוג אשר מעמיקה את הקשר ביניהם. תפקידו של המגע הפיזי בכל תהליך הקשר הוא הקפצת היחס הדדי לקומה גבוהה יותר. בכל מערכת קשרים מגע הוא כלי שיש בכוחו ליצור קשרים שא"א להגיע אליהם בלעדיו. אדם מתוסכל יתעודד ברמה אחרת לגמרי ע"י חיבוק חם או טפיחה על השכם. אך חשוב להדגיש שהמגע אינו מרכיב עצמאי בקשר אלא רק קומה אחת מעל הקומה של הקשר הנפשי, אדם שיקבל חיבוק מאדם זר לא יתעודד מכך ואף לא יתקרב אליו בעקבות חיבוק זה, אדרבא הוא ירגיש במעשה זה זרות ושוני. כך גם מקומו של המגע הפיזי בקשר הזוגי, רק אם ישנה מערכת קשרים עמוקה ומבוססת של הבנה והערכה הדדית, אפשר לבנות עליה קשר של מגע. [הרחבה בנושא זה תמצא בחוברת הנקראת 'מגע הקסם'].
אולם בעקבות כוחו הגדול של הקשר הפיזי ישנו חשש שבני הזוג יתנו משקל רב לקשר זה וישכחו את הבסיס עליו הוא עומד, בעקבות כך במשך הזמן גם הקומה הבסיסית נפגעת וכל הקשר מתמוסס. ישנה נטיה רווחת בין זוגות לפתור מצבי קונפליקט באמצעות מגע פיזי, אשר גורם לרוב לקירוב ולריכוך, ומקל על ההתמודדות. אולם אין בזה התמודדות אמיתית עם הקונפליקט אלא בריחה לעוגן מוכר ונח. אין זה פותר את הדילמה אלא משכיח אותה, ובזמן אחר יכולה היא לצוף בשנית, ואף בעוצמה רבה יותר.
בנקודה זו יכולה תקופת ההרחקה שבין הבני זוג לסייע. התורה הציבה בפנינו אתגר גדול, לבנות מערכת קשרים חזקה ויסודית ללא מגע כלל ועיקר. להתמודד עם קונפליקטים שתמיד עולים במערת הזוגית, מתוך בירור נוקב, פתוח ואמיתי. בניית מערכת שתהיה מבוססת על אמון, הקשבה, הערכה הבנה וכד'. ניתן לנצל זמן זה גם לשיתוף בין בני הזוג בעולמם הפנימי והרוחני וכן לקבוע למוד משותף ובניין רוחני זוגי בזמן זה. דומה הדבר לחובש שרוצה להתאמן בהחדרת עירוי בחושך ולשם כך עוצם מתאמן בהחדרת עירוי כאשר עיניו מכוסות. כדי לבנות מערכת קשרים טובה שיסודה בשיחה פתוחה וקולחת יש לעזוב לתקופת מה את הקשר הפיזי ולהתמקד בקשר המילולי.
ההשלכה המעשית לכך היא שאמנם בתקופת ההרחקה יש להמנע מכל קשר פיזי וכן מכל גילויי חיבה שיכולים להביא לידי כך. אולם לחילופין יש לחזק את הקשר המילולי בין בני הזוג בתקופה זו, חשוב להראות איכפתיות ועניין זה בזו ולהיפך דווקא בזמנים אלו ולשוחח רבות על הקשר ועל האופנים לחיזוקו. מה שאמרו חז"ל שלא להרבות שיחה עם אשתו בתקופת נידותה מתייחס לדבורים של חיבה יתרה שיש בהם בכדי לעורר את היצר להוביל לקראת מגע שאינו רצוי בתקופה זו. אך שיחה פתוחה ומבינה מלב אל לב בתקופה זו היא הדבר הרצוי, ואדרבא היא האתגר הגדול של זמנים אלו.
לאחרונה חוברו ספרים רבים שעוסקים בפיתוח הקשר הזוגי, במידה ותהיו מעוניינים תוכלו לקבל שם כלים כיצד להעמיק את הקשר הזוגי על כל גווניו. בהצלחה.
בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות