שאל את הרב

בר מצווה בשבת זכור

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 04/12/02 19:59 כט בכסלו התשסג

שאלה

שלום לרב

זו שאלה מעט עדינה. בני בחורי שיחי' עתיד להיות בן מצווה בעוד זמן לא רב.הוא אף החל ללמוד את הפרשה וההפטרה.אלא, שהודעתי זאת לגבאי הסתבר שיש בעיה. הפרשה שלו היא פרשת זכור. והבנתי מהרב של בית הכנסת שילד לעולה לבר מצווה בשבת זו. כשאמרתי זאת לבני הוא נורא התאכזב שכן הוא כבר החל ללמוד את הפרשה. כשחזרתי לרב הוא אמר לי שיש אפשרות שהבן יקרא את הפרשה אך לא את פרשת זכור. אך גם פתרון זה הוא בעייתי, כי לילד נורא חשובה פרשה מיוחדת זאת. בנוסף, הוא כבר התחיל לגלות סימנים של "מרד", כי הוא טוען שסתם מתנכלים אליו, ואם לא יתנו לו לקרוא את הפרשה הוא לא יעלה בכלל לתורה.והבעיה גם שהוא מאוד פגיע ומרדן בכלל אולי בגלל הגיל שבו הוא נמצא.

חזרתי לרב וניסתי למצוא פתרון.הרב אמר שיש שתי אפשרויות, או שהבן יקרא את פרשת זכור ואחריו יחזור מישהו או שניתן לבדוק את הבן ואם הוא הביא סימני בגרות ניתן לתת לו לקרוא את הפרשה.

הבעיה ש הבן רואה את האפשרות הראשונה כפגיעה בכבודו ולא מוכן לקבלה והוא אף מחריף את איומי "המרד" ולי כבר לא נעים לחזור לרב עוד פעם, כי הוא גם יאבד את סבלנותו וגם הוא הציע מספיק פתרונות.

ולכן אני שואל את כבוד הרב:א) האם יש פתרון נוסף שאולי אפשר להעלות? ב)איך אפשר אולי בכל זאת להסביר לילד את הדברים בלי שהוא ירגיש מאוים ונפגע? ג)אם בכל זאת יש לקחת את האפשרות של בדיקת סימני הבגרות אצל הילד, איך עושים זאת מבלי שהוא ייפגע? ד)וכלל איך אפשר לתקן את המעוות מבלי שהילד יפתח שנאה לדת בגלל הדבר הזה?

אני מאוד מודה לכבוד הרב, ואם הרב יוכל לתת תשובה במהירות האפשרית כי הזמן מתחיל ללחוץ ויש עוד שלושה חודשים עד לבר מצווה והעניין קצת לחוץ.

תשובה

שלום לאבא היקר

ראשית אין לך מה לחשוש לחזור לרב שוב עם ספקותיך , הרי זה לא רק ענין שלך ושל הרב יש כאן ילד באמצע הסיפור לכן יש מקום לדבר שוב עם הרב .

עכשיו משהו לענינך , אכן נוהגים שקטן לא עולה לזכור ראה בשו'ע רפ'ב בכה'ח ומשנב'ר וזו שאלה ידועה וצריך שיעלה בן שלוש עשרה יום אחד שהביא סימני בגרות .
ויש הבדל אם קטן עלה שאז לא מורידים אותו או אם מראש קטן רוצה לעלות .

באופן מעשי יש לך אפשרות ללכת על שתי ההצעות שהרב הציע לך .
א. סימני בגרות , אם הילד הלך לרופא לסתם בדיקה , שאל את הרופא , אם לא , לך איתו לשחיה בבריכה מחוממת וכשיתלבש תוכל לדעת בלי להגיד לו דבר .
ואם אכן יש לו שער - לא שאלת אותו , תאמר לרב שיש והענין יסגר בלי ידיעתו .
אם אין , הרי בבתי כנסת מקובל שכל אחד קורא היום זכור בטעמים של עדתו יש אשכנז , ויש תימני ויש נוסח ירושלמי ומארוקאי וטוניסאי
אז תבקש מהרב שיקראו לפחות עוד שנים וזה לכאורה בלי קשר לנער .

אין לי ספק שבחכמתך תשכיל לפתור את הבעיה בלי לדבר עם הילד בכלל ואל תלחיץ אותו גם ככה הוא רגיש ופגיע .

שיהיה בהצלחה ובברכה ומזל טוב .

כתבות נוספות