שאל את הרב

ברכת המזון

חדשות כיפה הרב אייל קרים 20/02/19 14:47 טו באדר א'

שאלה

שבוע טוב,

סעודה שבה נטלתי ידי וברכתי "המוציא", אך בסוף אכלתי מעט לחם, אך סעודה גדולה.

*האם עלי לברך ברכת המזון בסוף?

**האם יש הבדל אם התכוונתי מלכתחילה שלא לאכול הרבה, או שהתכוונתי לאכול ובסוף לא עשיתי זאת?

***מה לגבי סעודת שבת שבה אכלתי מהלחם של ברכת "המוציא", אך לא יותר (או יותר, אך לא מספיק לשיעור ברכת המזון)?

****מה השיעור בערך לברכת המזון בפרוסות לחם של ימינו?

תודה.

תשובה

שלום

1.א)אם אכלת למשל חצי כזית לחם וחצי כזית מזונות או יותר, עליך לברך על המחיה, כי הכלל הוא שכל האוכלין מצטרפון זה עם זה לברך כברכת הקל שבהם(שו"ת אבן ישראל לגר"י פישר זצ"ל ח"ז סימן יב).

ב)אפ אכלת חצי כזית לחם וחצי כזית מזונות או יותר וחצי כזית ירקות ופירות או יותר, מברכים בסוף על המחיה.

ג)אם אכלת חצי כזית לחם, וחצי כזית או יותר משבעת המינים, נחלקו הפוסקים מה לברך. על המחיה או בורא נפשות, לכן אין להכנס לכתחילה למצב זה.

2. אין הבדל מה היתה כוונתך, העיקר התוצאה כמה ומה סעדת.

3. בשבת קיימת בעיה נוספת שכדי לצאת ידי חובת קידוש, חובה לאכול מזונות או לחם כ-30 גרם. לכן אם קדשת בסעודה(ולא קודם כמו שנוהגים רבים), עליך לאכול לפחות כזית (30 גרם) חלה כדי לצאת ידי חובת קידוש. לכתחילה צריך לאכול בסעודה ראשונה ושניה בשבת כביצה, שהוא כ-60 גרם. ואם אין דעתך לאכול כביצה אין ליטול ידים בברכה.

לגבי שאלתך, יש דעה ששבת עצמה קובעת, דהיינו יוצרת קביעות סעודה, אך כמדומני שאין פוסקים כדעה זו ולכן הדין חוזר להיות כבסעיף-1.

4. ברהמ"ז מברך אם אכל כזית לחם שהוא כ-30 גרם, שזה בערך פרוסה מלחם פרוס, לכן יש לאכול או יותר או פחות כדי לא להכנס לספק ברכות.

אייל קרים

כתבות נוספות