שאל את הרב

ברכת המזון

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 11/03/19 13:03 ד באדר ב'

שאלה

שלום

רציתי לשאול כמה שאלות בנוגע לברכת המזון:

ראשית, כתוב 'ואכלת, ושבעת, וברכת'. ולא כתוב קודם לכן, ונטלת. על שום מה אם כן הנטילה?

ומה עושים במידה ונמצאים בדרך ואין איפה ליטול ידיים?

ואם אוכלים סנדוויץ 'בהמשכים'? מתי יש לברך המוציא, ומתי לברך את ברכת המזון, מה בעצם המרווח שמצריך ברכה מחודשת.

בתודה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

1.אכן הנטילה אינה מדאוריתא אלא מדרבנן

2.כשאין לו מים במרחק תשע מאות וששים מטרים סביבו או כשהוא ממילא בדרך - במרחק ארבעה קילומטרים לפניו מותר להקל לאכול בלא נטילת ידיים.וכדי שלא יגע בלחם בידיים שאינן נטולות, עליו לעטוף את ידיו בבגד, כדי לחצוץ בינם לבין הלחם (שו"ע קסג, א).

3.בדיעבד, אם לא בירך מיד, יוכל לברך כל זמן שההנאה ממה שאכל נמשכת, כלומר כל זמן שהוא עוד מרגיש שובע ממה שאכל.ומי ששכח לברך אחר הסעודה ועברו עליו כמה שעות והוא מסתפק אם התחיל להיות רעב, יברך ברכת המזון, שהואיל ובתחילה שבע והתחייב בברכת המזון מן התורה, במצב של ספק חובה עליו לברך. וכשברור לו ששוב התחיל להיות רעב או אם עברו עליו שש שעות - הפסיד את ברכת המזון.ואם אכל מעט פת ולא שבע, כל זמן שהוא עדיין נהנה ממה שאכל, כלומר שעדיין הוא יותר שבע ממה שהיה לפני שהתחיל לאכול, עדיין הוא יכול לברך ברכת המזון. וקשה לשער דבר זה, ועל כן צריך אדם שאכל פחות מכדי שביעה להזדרז לברך מיד לאחר גמר אכילתו. ובדיעבד, אם עברה עליו כשעה בלא שבירך, לכתחילה יאכל עוד כ´זית´ וכך יוכל לברך ברכת המזון לכל הדעות. ואם אין לו שם עוד כ´זית´, כל זמן שלא עברו 72 דקות מסיום אכילתו, עדיין הוא יכול לברך, ולאחר מכן - לא יברך. ורק אם ברור לו שהוא עדיין יותר שבע ממה שהיה לפני שאכל - גם אחר 72 דקות יכול לברך

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת רב אליעזר מלמד שליט"א ועייני בספר באתר ישיבהhttp://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=997

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות