שאל את הרב

ברכות

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 26/02/11 22:05 כב באדר א'

שאלה

למה ברכות מתחילות בגוף שני ועוברות לגוף שלישי??!!

לדוגמה

ברוך אתה(!!)ה' אלוקינו מלך העולם שהכל ניהיה בדברו(!!))

למה לא ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהכל ניהיה בדברך??!!

תשובה

שלום וברכה!
תודה על שאלתך, נתת לי הזדמנות לעיין במטבע הברכות שקבעו לנו חז"ל.
שאלתך כבר הופנתה לרשב"א (רבי שלמה בן אדרת) לפני כ700 שנה. הרשב"א כותב שחז"ל מלמדים אותנו להכיר בכך שיש בחינה שאנו מכירים בא-לוקות מצד ההתגלות, ויש בחינה, שהיא אמיתת מהותו, בה אין אנו מכירים אותו כלל.
מומלץ לראות את דבריו להלן:

שו"ת הרשב"א חלק ה סימן נב:
עוד שאלת: למה נתקן נוסח הברכה, מחצה נמצא, ומחצה נסתר /כלומר: בגוף שני, ובגוף שלישי/.

תשובה: דע, דיש לבעלי החכמה, סוד נשגב, ואין לנו כאן עסק בנסתרות. ואמנם, יש טעם נגלה, גדול התועלת, במה שתקנו נוסח הברכות כן, ר"ל בנגלה ובנסתר /כלומר: בגוף שני, ובגוף שלישי/. לפי שכבר ידעת, דשני יסודות יש שעליהם נבנה הכל. האחד: לדעת שהוא ית' מחויב המציאות, ושאין ספק בזה כלל, כמו שנתבאר ונתפרסם המופת עליו, ביאור רב. והב': שאין אמתתו ית' מושג, כי אם לעצמו ית' לבד, והוא במציאותו נגלה לכל, ובאמתת מהותו נסתר ונעלם מהכל. וכדי לקבוע שתי הפנות האלה בנפשותינו, קבעו הנוסח בנגלה ונסתר. ברוך אתה, כמדבר עם מי שהוא נמצא מפורסם, עם שהוא מדבר עמו פנים אל פנים. וכדי שלא תשבש המחשבה שהוא ית' נמצא כמציאות שאר הנמצאים ושיש יחס בין מציאותו למציאותם, קבעו: אשר קדשנו; לקבוע בנפשותינו שאע"פ שהוא מפורסם, מהות מציאותו נעלם ונסתר שאי אפשר לדבר בו, רק בנסתר, ברוך הוא.

אם ברצונך להרחיב בנושא (על אותם הדברים עליהם אומר הרשב"א כי "אין לנו עסק בנסתרות") ע' בפירוש הרמב"ן על התורה לשמות פרק ט"ו פסוק ט"ו, וכן בפירוש רבינו בחיי שם וכן בפירוש הרקנטי שם. וכן בספר נפש החיים שער ב' פרק ג''.
איני מביא את הדברים מאחר ואני רחוק מלומר שהבנתי אותם כהלכתם.

בברכה!
יונתן.

כתבות נוספות