שאל את הרב

בעיה נפשית ובינו לבינה

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 24/08/11 03:34 כד באב התשעא

שאלה

שלום רב

אני מכיר בחור בן 31 עם בעיה נפשית חמורה. בעאל נכות נפשית של 100%. פסיכיאטר קבע שאינו כשיר לנישואין.ושבגלל נכותו הוא פטור ממצוות כמו נכים אחרים.

הוא סובל מבעייה חברתית קשה קשה לו מאוד להיות בסביב עם אנשים אחרים. תמיד מעדיף להיות לבד. בנוסף הוא סובל מדיכאון חמור ניסה להתאבד בעבר פעמיים ואושפז במחלקה סגורה במשך שלושה חודשים.

לוקח כדורים נגד דיכאון אך ללא תוצאות משמעותיות.

הוא ביקש שאשאל רב האם בגלל נכותו נגזר עליו שלא יוכל לקיים יחסי מין לעולם ? האם ישנה אפשרות כלשהי שיקיים יחסי מין למרות שאינו כשיר לנישואין ?

שאלה נוספת - האם נגזר עליו שלא ייהנה כלל מהמיניות שלו הוא מספר לי שכאשר הוא מאונן הוא מרגיש במצב רוח טוב יותר, יותר שמח, ופחות דיכאוני.

אני אינני בקיא כל כך בהלכות אבל אני יודע שלפי ההלכה מותר לקיים יחסי מין בערך שבועיים בחודש כאשר האישה טהורה .

מה עלי לומר לו ? מותר לו רק שבועיים בחודש ? אסור לו לנצח ?

תודה

צבי

תשובה

שלום צבי,

א. התלבטתי אם לשלוח את התשובה באופן שרק אתה השואל יוכל לראות אותה או באופן שתהיה נגישה לכל הגולשים. סך הכול שאלתך מעלה עניינים שטוב להם "הצנע לכת עם א-לוהיך". ייתכן ויהיו גולשים שייפגעו מחשיפת העניין ברבים. בכל זאת היות וקיימים היום מבוכה וחוסר הבנה לא מעטים בעניין המיניות שלנו בכל הקשור להסתכלות שלנו כעם ישראל, החלטתי לא לצמצם את מסגרת משלוח התשובה.
ב. כמה הערות לגבי פרטי שאלתך. פסיכיאטר אינו יכול לקבוע מי חייב ומי פטור ממצוות במקרה של שיגעון או דיכאון. זהו תפקיד של רב.
ג. ועוד - אינני מכיר פסיכיאטר שייכנס לתחום הזה של חיוב או פטור ממצוות - או לכל תחום שאינו קשור לתהליך הטיפולי המובהק - על אחת כמה וכמה שיפסוק בו. אם הפסיכיאטר של חברך אכן ניסה להעריך את מעמדו במצוות, הוא איננו פסיכיאטר מקצועי.
ד. ביסוד הדברים יש בשאלה אי הבנה גדולה בקשר למי שפטור ממצוות. גם מי שפטור ממצוות עשה - מה שבכלל לא ברור ששייך לחברך - לא קיבל היתר לעבור בכוונה על מצוות לא תעשה. אין כל קשר בין הדברים. האם ילד בן תשע המכיר בה´ ומתפלל אליו ופטור ממצוות עשה יכול לעבור בכוונה על מצוות לא תעשה?!
ה. עניין אחר בשאלה שלך חייב תיקון - "לפי ההלכה מותר לקיים יחסי מין בערך שבועיים בחודש כאשר האישה טהורה". נקודה זו קשורה לחיים של איש ואישה הנשואים אחד לשני; אין "היתר" לאיש ואישה "לקיים יחסי מין" שבועיים בחודש אם הם אינם נשואים.
ו. אעיר עוד משהו על אף שאינני בטוח שהוא קשור אליך באופן אישי, אבל חשוב להעיר לגביו בגלל צורת השאלה ששאלת. שלושת הנקודות שציינתי, במיוחד השאלה על אודות מה מקובל אצל פסיכיאטר מקצועי - מעלות את החשד שאולי השאלה איננה שאלה אמיתית. מאז שאני עונה לשאלות באתר בשלוש שנים האחרונות נתקלתי בתופעה שלפעמים יש השואלים שאלות לא אמיתיות במטרה "למתוח" את הרבנים. (אני חוזר ומדגיש שאיני טוען שזאת מטרת שאלתך). מה שמעניין מאוד הוא שכמעט כל השאלות הבאות "למתוח", קשורות ליחסי מין. ואני אומר לעצמי שיותר ממה שזה מלמד על איך אנשים מסוימים חושבים על רבנים, זה מלמד על איך אנשים מסוימים חושבים על עצמם - והרי זה הרבה יותר חשוב מרבנים.
את הנקודה הזאת אני רוצה להסביר בגלל שהיא קשורה לעצם שאלת המיניות שלנו המהווה העניין המרכזי העולה משאלתך - בקשר לחברך אם השאלה היא אמיתית, או עליך, אם לא.
ז. מיניות מביאה הרבה תענוג. מה הייתה המטרה של הקדוש ברוך הוא לברוא אותנו כדי שנוכל ליהנות ביחסי מין? הרבה דברו על כך בעם ישראל, ובאמת יש לנו דברים עמוקים ונפלאים לומר על כך. אני לא אאריך. אכתוב רק מה שנראה לי הכי חשוב לכאן.
התענוג ניתן לנו כחלק מברכת החיים שקבלנו במתנה מה´. מטרת מתנה זו היא האפשרות ליצור אינטימיות עם אדם אחר - אדם שאני מרגיש שהוא או היא מהווה מתנה נוספת בשבילי, שאני רוצה לחיות אתו או אתה מקרוב במשך שנים רבות. המטרה של יצירת אינטימיות במציאות זו היא לתת לשני אנשים את הכלים לעצב את חייהם יחד, בצוותא, בקירבה נפשית - לעצב את החיים של כל אחד ואחת, את שניהם יחד ואת החיים של הנשמות החדשות היורדות לעולם דרך ברכת התענוג, שהיא ברכת האינטימיות שהיא ברכת הקירבה וההאחדה. רק במקום שמי שנברא בצלם מסוגל לקיים התקשרות שכזאת (גם אם יש ילדים שלצערנו נולדים מיחסי מין ללא קירבה והאחדה אמיתית) יכולות נשמות חדשות לרדת לעולם. בגלל זה אנו מברכים את הברכה הנפלאה "שהכל ברא לכבודו" רק כאשר שני בני אדם מתחתנים.
ח. אחד הדברים הקשים בחברה שאנו חיים בה היא המוחצנות, הכול חיצוני, לא נוגע. הביטוי הקשה ביותר למוחצנות הזאת הוא הפיכת המפגש האנושי ביותר והנפשי היותר, של אינטימיות וקירבה, למוחצנות. כל כך הרבה אנשים צמאים לאינטימיות אמיתית עם אדם אחד שאפשר לחיות אתו או אתה בקירבה ממש. יש כל כך הרבה מקומות שוממים מאהבה אמיתית, בהם צעירים ומבוגרים מדחיקים את הגעגוע לאינטימיות הלא נענע - ברעש, באורות מהבהבים, בשתיה ובסמים ובעיקר בקשרים עקרים, שעלולים גם להגיע גם ליחסי מין ללא כל מגע אמיתי בין שני האנשים.
השאלות הלא אמיתיות על עניינים הקשורים ליחסי מין באות ממקום של מוחצנות ביחס למה שאמור להיות פנימי ביותר. כל פעם שאני מקבל שאלה כזאת אני מתפלל - הלוואי שהשואל יגלה את סוד נפשו ולא ידחיק אותו, ויחיה בגלות ממנו, מתוך בלבול של עולם המוכר לו מוחצנות בשביל רווח כספי.
ט. לגבי החבר שלך - תגיד לו שעבור טיפול מקצועי באמת, שיילך לפסיכיאטר מקצועי שלא ידבר אתו על מצוות. ולגבי השאלה ששאלת תעשה בעצמך מצווה גדולה ואל תשאל רבנים את השאלה בשם חברך. תעבוד קשה עם חברך, מתוך אהבה וחמלה, שהוא יילך בעצמו לרב בעל חכמה וחמלה וישאל אותו בשקט וללא פחד את שאלתו. כך הוא יוכל לשוחח על מצבו הכללי ולקבל התייחסות המשלבת ייעוץ אישי עם מעמקי החיים שיש בתורה.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות