שאל את הרב

אישתי לא מסכימה שאתפלל

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 18/09/16 11:08 טו באלול התשעו

שאלה

היי,

לפני כחודש אימי נפטרה ומאז אני מתפלל שלוש פעמים ביום בבית הכנסת ואומר קדיש.

אנחנו משפחה חילונית שומרת מסורת ולפני פטירתה של אישתי לא הייתי נוהג ללכת לבית הכנסת להתפלל.

אישתי כועסת עלי מאוד על כך שזמן התפילות ארוך (בעיקר בסופי שבוע) ושהעניין גוזל מזממנו יחד כמשפחה ומעמיס עליה מאוד. היא דורשת ממני להשאר בבית ולעזור עם הילדים ומטלות הבית במקום ללכת לבית הכנסת.

אני צריך את עצתך מה לעשות? מצד אחד אני מבין אותה כי אני נעדר הרבה מאוד מהבית עקב התפילות אך מצד שני חשוב לי מאוד לאמר קדיש ולהתפלל כל השנה.

העניין גורם לריבים קשים ולריחוק רב ביניינו.

תשובה

שלום וברכה.
ראשית עליך לדעת כי לפניך שתי מצוות חשובות: הן אמירת הקדיש לעילוי נשמת אמך המנוחה והתפילות, והן הקשר המשפחתי ובניית התא המשפחתי הטוב והנכון.

עליך לדבר עם אשתך להסביר לה את חשיבות העניין ושאתה מחוייב בדבר מדין כיבוד הורים, ושזו ההזדמנות שלך לגרום מעט טוב לאמך שהשקיעה בך כל כך הרבה וגידלה אותך, ויש בזה הכרת הטוב. אני מציע שבד בבד תחפש מניין יותר קל באזורך, גם אם הוא מעט רחוק יותר, שבו התפילה אולי קצת יותר מהירה או בשעות יותר נוחות, כדי שלא להעמיס יותר מידי על רעייתך.
כשאתה בבית, תשדל להקדיש יותר זמן ותשומת לב לרעייתך ולילדים. המצוקה אותה היא מרגישה אינה נובעת בהכרח דווקא מהתפילה, אלא מרצון להיפגש איתך יותר. מרצון לבנות זוגיות טובה יותר, וכרגע היא מרגישה שיש משהו אחר שלוקח אותך אליו על חשבון הזוגיות והמשפחתיות שלכם. עליך לעשות כל מאמץ להוכיח לה שאין זה כך. יותר להשקיע בקשר איתה ובמשפחה. תפנק את אשתך והילדים, תצאו לטיול או משהו דומה ועוד הרבה דברים קטנים משמחים כל יום, שירגישו שביום יום אתה איתם, כך היא תראה שהתפילות לא זו בלבד שאינן מרחיקות אותך מהם, אלא אדרבא מקרבות אותך אליהם.
עליך לדעת כי על הבעל חובה מיוחדת לשמח את אישתו, שבגין חובה זו הוא אפילו פטור מגיוס (לפי התורה) בשנה הראשונה לנישואיו, וכמובן חובה זו ממשיכה כל ימי נישואיהם. האר"י הקדוש היה מקפיד בכבוד אישתו הרבה יותר מכבודו שלו, ואמר שהשיא של מצוות ואהבת לרעך כמוך הוא ואהבת לרעייתך כמוך. תדאג לה ותפנק אותה, שזו רצון התורה, וכך תבנה את ביתך בטוב, והכל מתוך קדושה של תפילות.

דע לך כי הקרבה לתפילה לתורה ולבורא עולם היא היא שיוצרת אהבה גדולה, והיא המחזיקה את הבית בטוב, וזאת משום שהקב"ה הוא מקור כל הברכה והאהבה. תתפלל על אשתך וילדיך, ותציין זאת באוזניה, שתדע שגם שאתה בתפילה הם איתך בלב, וכך היא תדע שהתפילה אינה גורמת לנתק חלילה אלא לחיבור.
בהצלחה רבה.

כתבות נוספות