שאל את הרב

איך זה עוזר להתפלל על אחרים?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 12/10/12 12:49 כו בתשרי התשעג

שאלה

איך יכול להיות שזה עוזר להתפלל על אחרים, הרי יש להם בחירה משלהם והשגחה פרטית משלהם?

תשובה

רבינו מלמד שכל יהודי צריך להתפלל על זולתו, כמו שכתוב: "כי צריך כל אדם לומר: כל העולם לא נברא אלא בשבילי (סנהדרין ל"ז). נמצא, כשהעולם נברא בשבילי, צריך אני לראות ולעיין בכל עת בתיקון העולם ולמלאות חסרון העולם ולהתפלל בעבורם" (ליקוטי מוהר"ן ה').

וכן מבאר רבי נתן על ההשפעה העצומה שיש לעבודתו הרוחנית של כל יהודי על חברו: "כי צריך כל אדם לידע בכל יום ובכל שעה ורגע מימי חייו שתלויים בו כל הנפשות של כל הדורות העתידין לצאת ממנו ובהם תלויין כל נפשות בית ישראל כי כל ישראל ערבים זה לזה. כי חייב כל אדם לומר בשבילי נברא העולם כמו שאמרו רבותינו זיכרונם לברכה. ובזמן שאדם זוכה -זוכה לו ולדורותיו ולדורות דורותיו עד סוף כל הדורות, ולהיפך להיפך רחמנא ליצלן" (ליקוטי הלכות שכירות פועלים א')

אמנם לכל אחד מישראל יש כמובן בחירה משלו והשגחה פרטית משלו לפי מעשיו, אבל מאחר ש"כל ישראל ערבים זה בזה" יכולה תפילת האחד להשפיע ולהועיל לחברו.
וכך מתבאר הדבר בדברי ה"באר מים חיים", מתלמידי הבעל שם טוב: "כי זה המתפלל על חברו ומבקש רחמים מאת ה' שיושיעו ה' להצורך אליו כמו רפואה או בנים וכדומה, הנה כאשר יפעל בתפילתו וימשיך לזה שהתפלל עליו ישועה מאיתו יתברך, מוכרח אור הישועה הלז לירד דרך הצינורות ממקור הברכות עד שורש נשמת זה המתפלל כי הוא הוא הממשיכו ואי אפשר להמשיך כי אם תחילה לשורש נשמתו, ואחר כך תרד הישועה לאיש אשר התפלל עליו דרך הצינורות היורדות מנשמה לנשמה כי כל נשמת ישראל אחד ומתאחדים בצינורות הידועים"

כתבות נוספות